ohh.. kuih koci

on Saturday, February 18, 2012



بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum and hye everyone..

kesahnya..aku baru belajar buat kuih koci..at first, tergeliat jugek tangan nak membungkus.. lama2.. dah terer sikit la.. hehe

yang bestnya, mengoperasikan kuih koci nie secara berjemaah..syok apabila sekalian makcik aku dan kawan-kawan mak aku pon join buat sekali..memang kecoh dapur..hoho 

saja nak jamu mata ekau dengan gambar-gambar sekeping dua.. heh~ 



daun pisang kena dipotong bentuk macam nie..kalau potong sisi sama bahagian bawah dia jadi bentuk pentagOn..stylo kan? heh ^__^ 


see..isi koci dibentuk bulat-bulat.. kadang kadang aku ngap sebutir dua..hehe
isi kelapa tadi aku salut dengan tepung pulut yang dah diadun.. aku gentel-gentel ayu..pastu rendam dalam minyak masak..


rendam jangan lama-lama.. then bungkus molek molek dengan daun tadi macam kat bawah nie 


tadaaa..siap dah! ^__~
lepas nie nak kukus pulaks..heh..terasa cool bila dah pandai buat si koci nie..


pssttt..abaikan tangan cikgu yang gemoks tu yer :p

Ranking: 5

{ 20 Comments... read them below or add one }

afzalsukasuki said...

melekit2 tak? huhu rindunye nak makan :)


February 18, 2012 at 11:36 PM
Zul De Alexis said...

kueh nie kegemaran sm..hehe


February 19, 2012 at 12:09 AM
Nabiel said...

nmpk sedap..bak sket rase.hehehe


February 19, 2012 at 6:13 AM
orlando said...

pinjam gelang haha


February 19, 2012 at 2:31 PM
Ayie Abas said...

mak abg ayie dulu selalu buat kuih koci dan ada juga buat tuk jual.

ayie pun suka gak mkn kuih koci nih..

kalau laa dpt merasakn kuih koci buatan jaja....ermm sedap nyer :D


February 19, 2012 at 4:51 PM
Cikgu Ma said...

aku tak pernah makan la jaja...
eh, tangan kau ke?ingatkan tangan mak kau..hehe


February 19, 2012 at 4:59 PM
Cikgu Jaja™ said...

@afzal
ofkos la melekit..kalo x, x syok laa..hehe.. jom2 mkn ^__~


February 19, 2012 at 5:52 PM
Cikgu Jaja™ said...

@selendang merah
heh..semua kuih kegemaran kak jaja..kikiki


February 19, 2012 at 5:53 PM
Cikgu Jaja™ said...

@nabiel
sedap la sbb jaja yg buat.kehkeh.amek laa kalo nak...hehe..


February 19, 2012 at 5:53 PM
Cikgu Jaja™ said...

@orlando/hasrulnizam
oitt..mana muncul nie?? asyik delete blog je dia. hoho


February 19, 2012 at 5:54 PM
Cikgu Jaja™ said...

@abang ayie
hehe..kuih koci buatan jaja xla sedap sangat..boleh laa buat kunyah2..hehe


February 19, 2012 at 5:55 PM
Cikgu Jaja™ said...

@cikgu ma
rugi kau ma xpernah mkn..lebih2 lg yg aku buat nie..kompem terbawak2 dlm mimpi. kehkeh


February 19, 2012 at 5:56 PM
L said...

kirim la kat L sikit cegu..=)

jom baca sekejap.=)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/02/menyekutukan-allah.html


February 19, 2012 at 9:47 PM
Cik tikah said...

sedap sedap sedap!! arghhh! nak sikit!


February 20, 2012 at 5:20 PM
ghost said...
This comment has been removed by the author.
ghost said...

aku rasa aku ada tersilap sesuatu.

maafkan aku,Jaja. :(


February 20, 2012 at 11:23 PM
Unknown said...

sedapnya kuih koci..


February 21, 2012 at 8:42 AM
Cikgu Jaja™ said...

@ghost writer
silap apa phan..aku xfikir ada apa2 yg xkena..pm aku phan


February 21, 2012 at 7:25 PM
ghost said...

aku rajin di goodreads,Jaja. :)


February 22, 2012 at 1:45 AM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO