TIPS | Bagaimana cara mengelak dari dibuli di tempat kerja

on Saturday, April 6, 2013


Bismillah

apa pulak topik jaja harini

jemput baca ya kawan kawan sekalian :p

ada bos buli pekerja. ada senior buli freshies. ada yang tua buli yang muda

ada yang DG52 buli DG 41. ehh :p

jaja jarang jumpa orang yang berkuasa membuli orang bawahan,

tapi biasa jumpa kes orang membuli sebab penyakit M.

iaitu M A L A S

memang ada spesis umat yang malas buat kerja. suka lepas tangan. ulang sekali lagi, LEPAS TANGAN.

buat report malas, buat proposal malas, buat fail malas. kadang kadang tu tugas hakiki juga malas

semua malas. kalau ada jamuan laju pulak dia. siap bungkus bawak balik rumah lagi.

adeyy. macam mana laa nak jadi muslim dan mukmin yang produktiviti

************

ok. back to the topic. kamu pernah dibuli??

biasanya kita akan cepat melenting bila disuruh itu ini. lebih lebih lagi pempuan :p

daripada melenting sebab selalu kena buli,  mari jaja ajar cara untuk mengelak dari dibuli dengan cara yang lebih efisyen dan selamat.hehe

things i already did and trust me.. it goes fine! hehe. cubalah!

Bagaimana cara mengelak dari dibuli di tempat kerja;

  • Reverse defence
Biasanya orang yang bijak mengawal emosi, daya bertindak yang cepat dan kreatif mampu buat teknik reverse ini, dalam apa keadaan sekalipun, bila-bila dibuli, dia buli balik. sebagai contoh;

Leha, boleh tak ganti saya ke kursus petang ni. anak saya sakit kuku bercagu, saya tak sampai hati nak tinggalkan
respon semula dengan berkata:
Bukan kuku awak yang bercagu, boleh tak awak yang pergi ke kursus petang ni??
  • Solid defence
Solid sebab tegar. hati tegar cuma ada 2 pilihan; pilih hidup atau mati, pilih gelap atau terang, pilih kecil atau besar, pilih hitam atau putih, pilih lembut atau kasaq, pilih NAK atau TAKNAK! sebagai contoh;

Leha, boleh tak ganti saya ke kursus petang ni. anak saya sakit kuku bercagu, saya tak sampai hati nak tinggalkan

respon semula dan kata;

TAKNAK =.="

  • Shut down defence
kalini, bila dibuli kamu buat tak dengar, tak faham, tak nampak dan jangan ambil perhatian langsung. tutup segala deria dan beredar serta merta. :p

sebagai contoh;
Leha, boleh tak ganti saya ke kursus petang ni. anak saya sakit kuku bercagu, saya tak sampai hati nak tinggalkan
respon: pandang pembuli tu semula, buat muka tak reti, dan beredar dari situ

heh

finally, yang mana satu kamu teringinnnn nak cuba??? :p

************

Jangan laa pemalas sangat..ubah la perangai tu oihh.. kasihan anak bini kamu yang makan hasil titik peluh kamu yang tak seberapa tu. :p


“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” (Surah Ar-Rad:11)




Ranking: 5

{ 2 Comments... read them below or add one }

Ayie Abas said...

salam jaja :)

tu la kan..rupa2nya buli pun ada mcm2 kategori..bukan buli dari segi fizikal jer...buli perasaan pun teruk jugak kesan nyer...terutama pd jiwa..


April 7, 2013 at 12:27 AM
Empayar Utama said...

Ohhh saikologi tu. Saya tiap kali masuk opis memang kena buli buat kerja huhuhu


April 7, 2013 at 7:22 AM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO