Kisah cinta nabi yusuf dan zulaikha

on Sunday, May 30, 2010


Assalamualaikum and hye everyone


Al Quran menceritakan dengan indah kisah cinta Nabi Yusuff 'alaihissalam dan Zulaikha sehingga dirakamkan dalam surah yusuf. Nabi Yusuf a.s terkenal dengan anugerah ketampanan yang luar biasa. malah ia turut disertai  bersama keperibadian baginda yang mulia. Walaupun anugerah berkenaan menzahirkan kehebatannya, tidak sesekali menjadikan Nabi Yusuf lupa diri apatah lagi berbangga kerananya.. unfOrtunately, ape yang dapat kita perhatikan sekarang, baru touch up muka sikit, sudah tak mahu sOlat takut hilang tempekan make up.. baru pakai baju blink blink sikit, habis sekampung ditayang tayang.. 


okey i sambung lagi ea..


Zulaikha, isteri kepada menteri Al Aziz menaruh perasaan cinta terhadap Nabi yang handsome itu.. walaupun beliau sedar, usianya jauh berbeza, namun beliau merasakan dirinya masih seOrang yang rupawan.

Perasaan cinta Zulaikha membuak-buak sampai ke kemuncaknyaapabila sanggup memadukan menduakan suaminya sendiri dengan menawarkan dirinya kepada Nabi Yusuf a.s. But hOwever, usahanya tidak berjaya kerana cinta agung Baginda kepada Allah SWT sangat kukuh. Akhirnya Baginda dipenjarakan. Tinggallah Zulaikha memendam cinta dan rindu kepada baginda...

Akibat terlalu mencintai dan merindui Nabi Yusuf a.s, Zulaikha mula hilang pertimbangan. beliau menjadi separuh gila sehingga memaksa sang raja menceraikannya. Meanwhile, mulutnya tidak berhenti dari menyebut nama Nabi Yusuf a.s pujaan hatinya.. See, betapa hebat penderitaan yang ditanggungnya. 

Hari berganti hari, Zulaikha yang rupawan bertukar menjadi seOrang perempuan yang tua hudOh. Akibat panahan rindu yang sangat mendalam terhadap baginda, matanya pula buta kerana banyak menangis, serupa laa dengan musibah yang menimpa kasim selamat.

Then..setelah hampir 12 tahun nabi Yusuf a.s dipenjarakan, baginda akhirnya diangkat menjadi raja kerana mukjizatnya yang bOleh menafsir mimpi..

Atas kehendak Allah SWT yang kasih kepada makhluknya, lantas Zulaikha dipulihkan. wajahnya kembali muda dan semakin cantik rupawan persis ratu yang jelita. Akhirnya, Allah SWT mewahyukan Baginda agar mengahwini Zulaikha. 

Namun, Zulaikha yang dikahwini Nabi Yusuf bukanlah Zulaikha yang dulu. Zulaikha yang dahulunya merindui Baginda telah berubah menjadi wanita sOlehah yang sentiasa beribadah dan mendekatkan dirinya kepada Allah SWT.

Hari harinya hanya untuk bermunajat kepada Allah SWT, menyesali atas kekhilafannya dahulu. masanya hanya untuk Yang Esa sehingga terlupa akan tanggungjawabnya sebagai seOrang isteri. Begitulah asyiknya Zulaikha mendekatkan dirinya dengan Allah SWT serta menginsafi dOsa-dosa yang pernah dilakukannya sebelum ini. 


hurm..lihatlah betapa cinta yang dulunya terbit dari nafsu dapat dipadamkan apabila beliau mula mengenal cinta hakikinya hanya untuk Allah yang Maha Berkuasa. Zulaikha menyedari..kemuncak cintanya yang kekal akan muncul di akhirat kelak, pertemuan indah dua jiwa yang beriman penuh asyik dan rindu akan ditemuinya di Syurga abadi..

Di ruang ini juga, ingin saya sisipkan potOngan dOa dari Rasullah SAW yang saya kira ianya elOk untuk dikOngsikan bersama.

"ya Allah, kurniakanlah daku perasaan cinta kepada-Mu, dan cinta kepada orang yang mengasihi-Mu, dan apa sahaja yang  membawa daku menghampiri-Mu..

Jadikanlah cinta-Mu itu lebih aku hargai daripada air sejuk bagi Orang yang kehausan.. ya Allah, sesungguhnya aku memOhon cinta-Mu, dan cinta Orang yang mencintai-Mu, dan cinta yang dapat mendekatkan aku kepada-Mu..

ya Allah, apa sahaja yang Engkau anugerahkan kepadaku daripada apa yang aku cintai, maka jadikanlah ia kekuatan untukku mencintai apa yang Engkau cintai..

Dan apa sahaja yang Engkau singkirkan daripada apa yang aku cintai, maka jadikanlah ia keredhaan untukku dalam mencintai apa yang Engkau cintai.. ya Allah, jadikanlah cinta-Mu sesuatu yang paling aku cintai daripada cintaku kepada keluargaku, hartaku dan air sejuk pada saat kehausan..

ya Allah, jadikanlah aku mencintai-Mu, mencintai para malaikat-Mu, Rasul-Mu, dan hamba-Mu yang sOleh... ya Allah, hidupkanlah hatiku dengan cinta-Mu dan jadikanlah aku bagi-Mu seperti apa yang Engkau cintai, ya Allah, jadikanlah aku mencintai-Mu dengan segenap cintaku dan seluruh usahaku demi keredhaan-Mu.."

( Hadith Riwayat At Tarmizi, Rasulullah SAW bersabda, "inilah dOa yang biasa dipanjatkan Oleh Nabi Daud a.s " )


 faezahannah 


Ranking: 5

{ 11 Comments... read them below or add one }

Cdoy said...

Mungkinkah aku akan dapat mencapai keimanan seperti nabi yusuf?


May 31, 2010 at 1:33 PM
faezahannah^^ said...

ardinihumaira:

ameenn.. insyaAllah.. =)


May 31, 2010 at 6:02 PM
faezahannah^^ said...

Cdoy:

nak seribu daya..hohoho~ =)jom sama2 usaha


May 31, 2010 at 6:06 PM
joonie-girl said...

really romantic gambar kat atas tu.. ^^


June 5, 2010 at 10:28 PM
Ruza Hana said...

nk copy doa kat atas ni ye..
syukran2x..


July 4, 2010 at 3:19 PM
Cikgu Jaja™ said...

zither:

wah.gambar yg u nampak.hehe~ mmg romantic!

cekgu siti:
silakan cikgu.. =)


July 11, 2010 at 1:26 PM
SYARIFF HAIKAL said...

cikgu sy pnjam doa ok..hehe.tq..


September 29, 2011 at 7:29 AM
Unknown said...

Salam kita pinjam erk doa2 tu nak share :D mekasih..


April 2, 2012 at 8:41 PM
MyraQhairel said...

bgus doa tuh..mintak share yer...
salam blogwalking...:)


June 27, 2012 at 5:34 PM
Anonymous said...

cikgu ,adakah kamu sangat pasti mengenai cerita ini ayat keberapa didlm suruh yusuf? periksa fact ,perkara ni berkenaan dgn para nabi.


July 8, 2012 at 11:10 PM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO