Cikgu tension grrrrr!!~ #2

on Saturday, July 16, 2011


Entry ini adalah kesinambungan  entry Cikgu tension grrrrr!!~ yang lepas

Salam and hye fellow readers.. (kiss sikit.sayang kamu sbb setia bersama cikgu)

okay proceed..

puas memikiOrkan beberapa sOlutions yang memungkinkan cikgu tatih2 ini gunakan dalam menghadapi murid bermasalah 'betuah' seperti badri.

siapa badri? ini dia.. seOrang anak bertuah

walaubagaimanapun, sebelum aku layak membetulkan diri badri, pastinya aku harus membetulkan diri sendiri.. masih banyak kekurangan dan ilmu2 yang perlu aku raih. sedikit demi sedikit, terlihat juga samar-samar cahaya dicelah kegelapan.. syukur Tuhan atas ilham ini

aku selami perasaanya, ambil tahu latarbelakang keluarganya.. nahh.. patutlah bermasalah 'bertuah'.. badri datang dari keluarga yang bermasalah  'bertuah' juga :(

aku tak minta badri berubah menjadi murid yang rajin, smart, digemari kebanyakan guru, admirer rakan2nya atau lebih peka dalam pelajarannya.. tapi aku selalu berdOa agar hatinya tidak terus mengeras seperti batu, tidak terus mati!!

kerana aku percaya hati badri masih hidup. seperti perbandingan ikan di laut dan ikan di darat. jika dibandingbezakan, ternyata yang utama ikan di laut adalah ikan yang masih bidup berenang bebas mencari makan & membiak di habitatnya, dan sebaliknya ikan di darat seperti ikan kering yang telah tersadai mati disalut garam. walaupun ikan hidup di dalam laut air masin, ikan tak xberubah menjadi masin. tetap enak, fresh dan berkhasiat. tetapi Once ikan itu mati lantas dijadikan ikan masin, ikan terus berubah rasanya menjadi masin. kalau dimakan berlebihan memang sengaja menempah darah tinggi.

disebabkan badri masih hidup, hatinya juga masih hidup malah masih segar kala ketika ini umurnya 7tahun. jahat mana pun persekitaran badri, tak semestinya badri turut menjadi jahat. nakalnya badri masih boleh diubah kerna fitrah manusia selalu berlaku baik, when it comes to the basic, it's always being in well n good dOing. lainlah jika badri sudah tidak bernyawa, ape pOn tak boleh.. 

anyhow.. di dalam kelas selalu aku mengajak badri untuk berfikir. well it wOrks!!!  dia selalu terhenti dari salah lakunya walau hanya beberapa minit sebelum mengulangi habit mencuri mengambil barang tanpa izin, menganggu secara melampau rakan lain yang sedang belajar dan membuat bising tak tentu pasal. sabar.. tak mengapa.. semakin kerap dia berfikir, semakin timbul kesedarannya, betul ker tidak nasihat cikgu faezah nie.. 

contoh soalan KBKK yang penah aku ajukan:

"badri, apa yang awak dapat kalau asyik mengganggu kawan-kawan??"


"badri tahu akibat budak yang nakal??"


"badri pernah bayangkan tak, neraka tu bagaimana keadaanya??"


aku tak gemar membebel panjang tapi merungut jugak dalam hati sebab aku tahu dengan membebel aku takan dapat apa-apa.. malah akan spOil mood aku pulak. aku suka membiarkan badri dengan dunianya. sebOlehnya aku menarik perhatian murid yang lain. kalau geram sangat, aku pandang tepat ke anak mata badri tuh..lama. sampai dia berhenti baru aku mula mengajar semula. selalu juga aku ajak murid2 yang lain sama2 merenung badri.. nanti dia malu sendiri, dia diamlah sekejap..

Dalam beberpa harini, badri masih seperti 'budak bertuah', namun ada ketika mOodnya baik, dia senang mengikuti pelajaran hari itu. tapi kalau mOodnya hilang, habis kacau bilau (risau juga bila aku dipantau nanti, datang pula mOod badri yang kurengggg...hmmm sure effect kat markah i >.<")

ok.caloss. assalamualaikum
Ranking: 5

{ 6 Comments... read them below or add one }

Kotak Mancis said...

sabor je la cikgu... lama2 ok la tuu....

( jom klik ) ( jom klik )
( jom klik ) ( jom klik ) ( jom klik )


July 16, 2011 at 1:02 PM
Mohamadazhan.com said...

cabaran guru membentuk produk insan sangat mulia tetapi penuh liku...moga cikgu terus cekal, insyaAllah akan lembut juga hati si anak murid tu =)

jemputan ke Contest Aku Berpuisi =)


July 16, 2011 at 10:23 PM
Yatt S. said...

tugas seorang guru sangat mulia, tapi tanggungjawabnya sangat besar. sebab tu saya respek siapa yang jadi guru. saya sendiri tak berani jadiguru sebab rasa tak mampu. btw, tahniah. awak seorang guru yang baik. dan InsyaAllah dapat membentuk Badri :)

Kau Jantung Hati
Awak Curang. Semua Salah Saya


July 16, 2011 at 11:09 PM
Cikgu Jaja™ said...

kotak mancis: yer kotak..saba la nie.. :)

mohamadazhan: tengs~ doa2kan..


miss Y and her world: tengs a lot.. :) doakan yer..


July 17, 2011 at 7:42 AM
Ringgo said...

sabaq2 .. depa mmg lagu ni ..


July 17, 2011 at 10:28 AM
ghost said...

mak eeii..kalau soalan ketiga itu sudah menerjah otak badri,aku pasti badri akan terkedip-kedip matanya...


July 17, 2011 at 10:43 PM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO