Hikmah Menegur

on Thursday, February 10, 2011


Assalamualaikum dan salam satu Malaysia

 mOde: baru setel kursus




Harini cikgu nak berkOngsi sebuah cerita..semoga memberi manfaat.. (:

Suatu waktu, Hasan dan Husin ternampak seOrang lelaki dewasa mengambil wudhuk dengan cara yang salah. kedua-duanya tidak berani menegur lelaki tersebut kerana mereka masih kanak-kanak. Hassan lebih tua setahun daripada Husin. Namun kedua-duanya amat disayangi oleh Rasulullah SAW..

nak tambah sikit, Ketika mereka kecil, Nabi SAW kerap meletakkan mereka di kedua-dua bahu baginda ketika berjalan dan mengunjungi para sahabat. Sabda Nai SAW: "Sesiapa mencintai keduanya (Hasan dan Husin) bererti dia mencintai aku, sesiapa membenci keduanya bererti dia membenciku"

Ok back to cerita lelaki dewasa yang dijumpai Hasan dan Husin tadi. Hasan berbisik kepada Husin, mereka membuat satu rancangan untuk menyedarkan lelaki tadi.. Dua kanak-kanak itu kemudiannya berpura-pura tidak tahu mengambil wudhuk.

"Pakcik, bOlehkah pakcik menghakimi siapakah di antara kami yang paling betul mengambil wudhuk?" tanya mereka. Lelaki tersebut bersetuju menjadi hakim. Hasan dan Husin mengambil peluang iu dengan menunjukkan cara berwudhuk seperti yang diajarkan Oleh Rasulullah SAW.. 

Setelah Hasan dan Husin selesai berwudhuk, tahulah lelaki tadi bahawa dia telah silap.. "Aku mengucapkan terima kasih kepada kalian, harini aku telah belajar cara berwudhuk yang betul kepada kalian walaupun kalian masih kanak-kanak" kata lelaki itu merendah diri. 

Hasan dan Husin tersenyum lalu meminta diri :) sejak kejadian itu si lelaki tadi mengambil wudhuk dengan cara yang betul sepertimana yang ditunjukan Oleh Hasan dan Husin. 



pssstt..berbudi bahasalah..yang tua dihOrmati..yang muda disayangi..jalan ekau ingat ingat ekau dah betul, sapo2 yang salah ekau terus hentam..respect others then u'll be respected. yosh~!!

Ranking: 5

{ 5 Comments... read them below or add one }

nazirulhazwan~ said...

benar2, tegur dan menegur harus dilakukan dengan penuh hikmah, hehe

tp klu da ketegar sgt, tegur 83 kali lembut tak jalan gak, kene gak hardcore punye style la:P


February 11, 2011 at 10:11 AM
Sunah Mohammad said...

eik, Ir Naz pun de kat sini~ hehe..

nice entry, teguran perlu hikmah dan ilmu! :)


February 11, 2011 at 10:52 AM
REPUBLIK N9 said...

susah2 sangat gune kaki je tegur... kalo berhikmah tak jalan


February 11, 2011 at 11:20 AM
Ratu Sulaman said...

bgos2, pandai hasan dan husin tu. Patotla Rasulullah saw syg dorang. Besnya kalo jd dorang ni T.T


February 11, 2011 at 8:02 PM
Faezah Hannah Al Baj said...

@naz
ikut suko ekau lahhh..yg penting sampai ada yg masuk spital.haha

@sunah
betul tu~ :)

@nizam
ekau mmg.ganaih! haehe

@ratu sulaiman
mmg bijak~ best2~!!


February 12, 2011 at 6:22 PM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO