Nikmat hidup dengan berdOa...

on Saturday, February 5, 2011

Assalamualaikum dan Salam satu Malaysia


mOde: kesibukan mematahkan selera makanku!
>.<"



Saban hari kita meminta-minta..mengikut kesesuaian kehendak kita..situasi kita.. Ya Tuhan, panjangkanlah umurku..supaya segenap kehidupan dapat aku selusuri nikmatMu..Ya Tuhan, limpahkan rezekiMu yang melimpah ruah..Ya Tuhan,berilah aku kesihatan berpanjangan..supaya dapat aku terus bekerja untuk meraih nikmatMu..  Ya Tuhan, kurniakan aku kasih sayang yang benar.. Ya Tuhan, percepatkanlah jOdohku. tak sabar nak kawen dah nie! (heh.dOa2 contoh ok..)

begitulah manusia..seringkali meminta2..sebab kita tahu yang berdOa itu adalah objektif atau hala tuju kita..sebab kita tahu dOa itu adalah penghubung bicara kita, antara Tuhan Sang Pencipta dan Hambanya.. kerana kita juga tahu, dOa itulah harapan kita..walaupun belum pasti kemakbulannya..yang paling paling penting, dOa itu intinya ibadah. kerana kita tahu kewajipan beribadah oleh hambaNya.. kalo redho dan berkat yang kita cari, perkara yang sama jugalah yang Allah beri..percayalah cakap cikgu!

malangnya..berapa kerat sangat lahh dalam kalangan manusia yang hebat akal fikiranya ini yang sudi bersujud tanda bersyukur..berapa ketul sahajalah yang basah lidahnya mengucap tahmid dan zikir..benarlah kata "manusia mudah lupa" dOa punyalah panjang berjela..menadah tangan penuh harapan ..Once doa di kabulkan, terus terlupa siapa yang memberinya. nikmat sangat sampai tergendala sOlat lima waktu. bila habes nikmat, mulalah meminta2 lagi.. umpama kanak2 yang sentiasa menagih cOklat, bila diberinya cOklat terus lesap pergi bermain2.. bila cOklatnya habis, minta lagi kat daddy dia cOklat yang lain..fikir2 lah..level manusia yang bagaimana anda berada. cuba lihat awan dan matahari di waktu siang..cuba lihat bulan, bintang dan meteOr(kalau ada) di kala malam..kalau takmo bersyukur jugak tak tahulahh..mujur Tuhan sudi meminjamkan~



sekali hidup dalam dunia yang tak berapa lama lagi dah nak kiamat nie..biarlah kita semaikan jasad dan ruh dengan ibadat2..untuk apalagi kalo bukan untuk bekalan di hari akhirat..dOa juga satu ibadat. bila berdOa usah buat2 lupa untuk berusaha..berusaha juga ibadat.selagimana bukan usaha yang melanggar syariat :) Nikmat hidup dengan berdOa...kalo asyik dOk berdoa dan beribadat, tapi malas nak bergerak, jangan haraplah target millionaire kau nak dapat.heh. kan dah kata tadi, dOa itu target kita..apa yang kita mahukan..bila target kita besar, maka besar jugalah usaha yang diperlukan. kalau tak berusaha, ibarat kita hendak bercucuk tanam, dOa itu bajanya, usaha itu benihnya.. dOa tanpa usaha samalah seperti menabur baja tanpa benih! ini teOri aku.. kalau anda fikirkan hal yang sama, bermakna kita sekepala.yeah! :)

eh..ape kenanya aku membebel harini. owh aku sangat penat. Oleh sebab aku takde mood nak bercakap, jadinya cikgu membebel di muka blOg ini ya..sebab cikgu tahuu, kOrang takkan rasa berdesing di telinga.heh.





psssssttt...bersyukur hidup di atas bumi yang aman..sama2 kita berdOa untuk keselamatan depa dan pelajar2 malaysia khususnya. :S

Ranking: 5

{ 8 Comments... read them below or add one }

muslim said...

betul tu..timbul keinsafan baca entry ni


February 6, 2011 at 11:41 AM
muslim said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Doa sebagai satu wadah mendekatkan diri kepadaNYa.. Hanya kepadaNya lah kita memohon... Thanks sudi singgah blog saya dan beri komen ya...


February 6, 2011 at 2:50 PM
ong ong kedek kedek said...

Doa... itu yg kite selalu lalai, termasuk la aku :(


February 8, 2011 at 11:06 PM
Cikgu Jaja™ said...

@muslim
alhamdulillah.. :)

@abg hafiz
benar..u're welcome

@nizam
ekau mmg~ hehe


February 12, 2011 at 6:30 PM
Cikgu Jaja™ said...

@muslim
alhamdulillah.. :)

@abg hafiz
benar..u're welcome

@nizam
ekau mmg~ hehe


February 12, 2011 at 6:30 PM
ahmadbaihaqie abdrazak said...

kadang2 kita org lelaki pelik cmne org prmpuan blh bebel2 lama2 tak letih. eventho dia ckp leteh tp mmpu lg bebel. ngehehhe. btw nice entry. :)


February 21, 2011 at 1:35 PM
aisyah thaqif said...

doa senjata orang mukmin kan ?

*pretty one !


February 24, 2011 at 5:11 PM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO