Berhajat dan bahagia..

on Friday, December 24, 2010


Assalamualaikum dan salam satu Malaysia

mOde: post entry sebelum ber'mural' adehh~


Setiap insan mempunyai hajatnya sendiri..mahu kahwin cepat, mahu anak ramai, mahu kaya raya, mahu rumah besar, mahu kereta besar, isteri besar..dan semestinya mahu bahagia..disamping berusaha haruslah berdOa dan bertawakkal..digalakkan jugak untuk mendirikan sOlat sunat hajat. Tuhan pOn nampak kita bersunguh2..sebab manusia di dunia yang sementara nie 'purpose'nya cuma satu: menjadi hambaNya dan beribadat kepadaNya for the sake of Jannah. :) 



ramai manusia lupa dan alpa dengan nikmat kehidupan..apelah sangat benda yang nak dikejarkan di dunia ni..harta benda?? kekayaan?? pangkat? glamour?? hurm..bersederhana sajalah..itu lebih baik 

cukup bulan lahir menjengah dunia..membesar dengan kurang kasih sayang, degil dan susah betul nk dijaga. pegi sekOla asyik memOnteng. cakap mak dan ayah tidak mahu didengar. cakap cikgu tOksah la cerita. abes spm dengan result cukup makan, dapat laa kerja kt pasar raya. malam takde kerja pegi la lepak2 join mat rempit pulak.release tensiOn lah katakan. heh. bangga naik mOto dengan mat rempit. naik mOtor kapcai je pOn.uisshh.best tu! har har.. beberapa bulan pastu, tup2 perut memboncet.terberanak dan tak tahu nak jaga anak macam mane, karang bawak balik rumah kena tibai dengan bapak pulak. letak laa anak dia depan hOspital..pandai! abes pantang pegi jOin mat rempit lagi, syOk2 merempit eksiden lah pulak..mati kat situ jugak. abes dah riwayat hidup.. >.<"

itu kes anak yang tak menjadi. yang menjadi pulak, sejak lahir dibesarkan dengan penuh kasih sayang. nak ape semua dapat. dari sekOla tadika sampai University,abes semua award dia sapu.pandai sangat kan..heh. bila dah grad jadi dOktor berjaya.bukak klinik sendiri.mula2 bisnes kecil2an..buat surgery jer..bila permintaan untuk kerja2 haram dah banyak, duit pon bertimbun2 masuk, berani pulak buat Operation haram terang terangan.nak takut hape..duit aku banyak..har har..tengah senang lenang duduk kat kerusi empuk, tetiba kena serang sakit jantung. dan dan mati kat situ jugak..tamatlah riwayat doktor hebat tu..doktOr pon mati jugak.. 

itu dua cOntoh cerita yang baru aku reka. pOint yang aku nak highlightkan adalah, kita nie manusia semua sama jer. mat rempit ke, bOhsia ke bohjan ke, tukang kasut ke, dOktor ke, cikgu ke, PM ke,  semua sama je. tak kesah la ape pOn pangkat anda, cukp bulan lahir ke dunia, rasa laa sekejap nikmat kat dunia nie, biasany umur 70/80 Tuhan dah jemput dah..begitulah kitaran hidup manusia. sama je. lahir, hidup, mati,masuk kubur, lepas hari kiamat di hidupkan balik, di hisab dOsa dan pahala, pastu pegi laa kita masuk syurga atau neraka. that's our destiny..kena percaya ni. content rukun iman!

tapi..tapi...tapi..xbermakna hidup kita di dunia nie hanya berserah kepada takdir,berfikiran biarlah fitrah kejadian manusia..Oleh sebab kita hidup hanya sekali lah kita harus sentiasa berusaha untuk memperbaiki kehidupan, disamping itu yang wajib usah ditinggalkan..zaman sekarang ni tak sama dengan zaman para anbia'..depa hidup semata2 kerana mahu meng'abdikan diri kepada Allah Ta'ala. kita juga hidup atas dasar yang sama cuma kehendak dan rentak kehidupan dengan kita berbeza sikit..kena bekerja, baru dapat bOleh makan. sebab tu lah kita kena jadikan setiap pekerjaan kita sebagai satu ibadat kepada Allah.ikhlaskan diri untuk mendapat redha dan rahmatNya. Tak susah adik2 kakak2 dan abang2 sekalian..mulakan setiap apa yang kita lakukan dengan bismillah.bukankah itu satu ibadat??

eh..banyak pulak aku bebel hari jumaat..heh. Out of title.huhu.sOrry. Okey. entry sebenarnya aku berniat nak share dua potong ayat untuk Orang yang berhajatkan sesuatu supaya dikabulkan..dan yang ingin hidup bahagia..he~ bOlehlah dijadikan amalan..selain dapat menambah pahala, bezanya dengan berhajat tanpa amalan berdOa adalah nilai kesungguhan yang kita tunjukan, yang kite benar2 berhajatkan sesuatu dan benar2 ingin bahagia hidup di dunia.insyaAllah..ada berkatnya beramal dengan ayat2 alQuran..

1. ayat amalan untuk Orang yang berhajatkan sesuatu supaya dimakbulkan:

maksudnya:
"Dan sepatutnya semasa engkau masuk ke kebunmu, berkata: (Semuanya ialah barang yang dikehendaki Allah)! (tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah)? Kalau engkau memandangku sangat kurang tentang harta dan anak, berbanding denganmu"


2. ayat amalan untuk Orang yang ingin bahagia hidupnya. kalau hidup anda pOrak peranda tu, tenang2 je lah..baca ayat ni selalu Okey :)


maksudnya:
Bapa mereka berkata: "(Jika aku lepaskan dia pergi bersama-sama kamu), aku tidak menaruh kepercayaan kepada kamu menjaganya melainkan seperti kepercayaanku kepada kamu menjaga saudaranya dahulu (yang telah kamu hampakan. Oleh itu aku hanya menaruh kepercayaan kepada Allah), kerana Allah jualah Penjaga yang sebaik- baiknya, dan Dialah jua Yang Maha Mengasihani dari sesiapa sahaja yang menaruh belas kasihan".







psssstttt...khasiat beramal dengan ayat alQuran

Ranking: 5

{ 6 Comments... read them below or add one }

nazirulhazwan~ said...

time kasih cikgu!hehe;p

den tak penah tau pon pasal 2 ayat tu;p


December 24, 2010 at 3:16 PM
Faezah Hannah Al Baj said...

yo.samo2..apo laie..ekau amalkanlah ayat tu :)


December 24, 2010 at 8:47 PM
AIMAN said...

nasihat berguna. thx cikgu


December 26, 2010 at 8:26 AM
MiZi said...

aduh.. insaf laa.. leh wat calon isteri cikgu ni.. hehehe

http://contengcorner.blogspot.com/2010/12/abang-senyum-demi-adik2-abang.html


December 27, 2010 at 12:45 AM
MiZi said...

faezah mai sat mai

http://contengcorner.blogspot.com/2010/12/menaip-dengan-mata-pejam-sebelah.html


December 27, 2010 at 4:55 PM
Faezah Hannah Al Baj said...

@aiman
nasihat menasihat je i boleh buat aiman..aiman xkesah kan? haha :)

@mizi
calOn isteri??wahaha..malu i

erm..sila2 dtg la lg~ :)


December 27, 2010 at 6:54 PM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO