ajar seks???

on Monday, December 27, 2010


Assalamualaikum dan salam satu Malaysia

mOde: siap dah buat mural.wheuww~

cikgu kembali untuk membebel.heh



Bertuahnya anak2 zaman sekarang...kecik2 dah belajar perihal seks. masa aku sekOla rendah dulu..apekebenda jer yang aku tau..kalau terdengar Orang sebut SEKS, datang bulan atau mimpi basah, aku jadi malu..cepat2 asingkan diri..buat2 tak dengar..malu malu! ada satu hari tu, aku dah 'jadi wanita' pOn aku maluuu sangat. nak pergi membeli 'rOti' pOn maluu..sanggup mintak tOlong abah dan abang2 belikan..haha. time aku belajar dulu, mana lah ada belajar pendidikan seks  kat sekOlah. tengOk2 orang dan paham2 sendiri jer lah..tapi aku beruntung sebab ada seOrang emak yang sporting..hal2 kewanitaan nie..banyak yang diajar.heh.

Entry kali aku tertarik untuk mengupas isu mengajar subjek pendidikan kesihatan atau istilah lain pendidikan seks. amatlah kasihan bagi pihak/ ibu bapa yang kurang memahami objektif mengajar pendidikan seks. Apa mereka ingat kandungan pendidikan seks ni tentang teknik karma ker?? kahkah. kasihan..usah rendahkan mentaliti anda.. (sOrry tergelak besar.tak sengaja)

sebenarnya..subjek pendidikan seks atau pendidikan kesihatan ni merupakan salah satu matapelajaran baru yang bakal diperkenalkan kepada murid darjah satu mulai tahun depan..kenapa darjah satu??? sebab kementerian mahu mewujudkan kesensitifan murid yang baru menerOka alam persekolahan tentang mengenali tubuh mereka, bagaimana penjagaannya, apakah keperluannya, ada jugak subtOpik mengenai penyakit2 seperti dadah, HIV.. akibat2nya dan perkara2 yang berkaitan..see???tak ada cerita pasal teknik karma pOn kn..kahkah

suka dengan satu subtOpik lain matapelajaran ini..yang menekankan aspek keselamatan diri..yang memperkenalkan kepada murid tentang anggOta tubuh badan yang bOleh dan tidakboleh disentuh..apa rasiOnalnya dan bagaimana untuk di elak dari disentuh.. bagus kan.. aku dulu ikut gerak hati je..fitrah anak sOlehah kot.hoho.  pengalaman aku sepanjang berkhidmat, ada berlaku satu kes raba meraba, pada waktu rehat sOrang murid perempuan tahun dua mengajak beberapa Orang rakan sekelas lelaki, menutup pintu..dan memberi peluang supaya di sentuh bahagian vaginanya..erk! darjah dua kOt..haihh..

bukalah mata seluas yang mungkin..anak2 zaman sekarang sudah ramai yang rOsak akhlaknya. mengajar subjek ini adalah satu jalan untuk menerapkan ilmu tubuh badan yang penting sedari dari kecil. sebab ramai jugak ibu bapa yang malu mengajar perkara2 sensitif kepada anak2 tentang tubuh mereka..emh, ajar mandi wajib pOn malu..jadi, kewujudan matapelajaran inilah inisiatifnya. bukanlah mahu menyOkong anak2 mempelajari ilmu seks, tapi mahu menyOkong kemahiran menaakul dalam membezakan yang mana hitam dan yang mana putih dalam kehidupannya. itu yang penting. sekian~ 






pssssttt..rugi tak ajar subjek ni.haha (^_^)"

Ranking: 5

{ 10 Comments... read them below or add one }

chegu abbas said...

cehgu suka la yang ni ...chegu penah ajar budak2 ni hihih


December 28, 2010 at 5:35 AM
Pencari Qurratuaini said...

salam..good entry utk info..smmgnya pihak2 yg x fhm ttg proses P&P subjek ni diberi mklumt sbaiknya agar tak memandang serong thdp usaha kmnterian..


December 28, 2010 at 6:49 AM
Faezah Hannah Al Baj said...

@chegu abbas
iye?? syok x cegu abbas ajar sbjek ni?? anak2 murid sure suke! :p


@Penari qurratuaini
wsalam..tq~ sbb tu laa..kalo xtahu jgn dOk bising.tengok dulu.. :)


December 28, 2010 at 7:40 AM
nazirulhazwan~ said...

pendidikan seks bukan care terbaik utk mengelakkan bende2 zina ni jadi,

pendidikan islam should be the solution. kuat kan part tu dulu, baru leh settle sume, budak2 la ni bukan mcm dulu, hehe


December 28, 2010 at 9:12 AM
Faezah Hannah Al Baj said...

@naz
cOntent dlm matapelarajan pendidikan seks adalah acara yg berbeza dgn pend.islam..sbb ape?? sbb..pend.islam adalah ajaran menyeluruh mengenai ibadat, akhlaq, aqidah, jawi, arab, muamalat,munakahat dan dll dalam syariat islam.. meanwhile, pend.seks terfOkus utk memperkenalkan bebudak kecik ttg anggota tubuh,penjagaannya,dll sepertimana yg eden tules kt entry..ianya adalah kOmpilasi dari sisipan cOntent matapelajaran sains yg baru, pendidikan jasmani,dan kemahiran..erti kata lainnya, zaman kita amek upsr dulu pOn kita xbelaja semua2 ni naz..xsilap eden, eden blaja pasal organ seks pon masa f3..hu

so matapelajaran pend.seks adalah satu kepentingan yg baru since bdk2 sekOla rendah skg semakin mahir dgn skill komunikasi dan teknOlogi..dan pend.seks inila yg membantu bebudak ni mengunakan fungsi angota tubuh badan dgn betul serta membezakan utk keperluan baik atau sebaliknya..

therfore, pend.islam mmg xboleh tak mesti diperkukuhkan..and at the same time, subjek pend.seks harus diperkenalkan uk membantu tumbesaran bebudak bijak zaman cyber yg semakin rosak akhlaqnya. kalau x diajar dr kecik, nnt dh besar dia salahkan kita yg dh lebih besar dr dia pulak.. tapi kalau bebudak ni nnt dh besar pOn rosak jugak, mmg dasar dlm darah daging tu ada gene perOsak akhlaq kot..hoho~ lancangnya mulut aku..wuwuwu

jadi..apo kato ekau naz? (^_^)"
(sambil angkat2 kening)


December 28, 2010 at 10:10 AM
nazirulhazwan~ said...

fuh, panjang gile.boleh kot kite bukak meje debat ni.hehe

nice point.tp ade lagi yang den rase tak kene. hehe xpe its okey la babe.hehe


December 28, 2010 at 10:28 AM
Faezah Hannah Al Baj said...

@naz
haha~ takmo laa debat..kawan2 takmo lawan..


December 28, 2010 at 12:16 PM
MiZi said...

harap2 dowang belajar benda yang betul laa

http://contengcorner.blogspot.com/2010/12/aktiviti-mizi-lepas-kerja-28-dis.html


December 28, 2010 at 9:10 PM
Magrib said...

sex education nie.. ada bagus dan ada yg x bagus nya.. su,a terletak kepada silibus yg di ajar dan penerimaan budak tuh.. nie suma maen peranan.. haddoi.. susah la nk ckp.. anyway.. blog anda sungguh menarik buat saya tertarik.. suka dan follow anda

Ini entry terbaru saya..
Cara cepat tingkatkan traffic
Skuad MALAYSIA berjaya Benam CHELSEA 3 - 0 
Pembaca Fanatik Blog gua mengganas
Aku nak rambut mcm Dr Rozmey
Gempar! ramai bantah aku wat rambut DdR
Mari lah ROGOL saya!


December 29, 2010 at 9:17 AM
Faezah Hannah Al Baj said...

@mizi
hOpefully~ :)

@magrib
ya.apa pOn ada 'pro n con' nya.. btw, tq~ :)


December 29, 2010 at 2:37 PM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO