degree BA?? MA?? PHD ?? useless!

on Tuesday, December 28, 2010

Assalamualaikum dan salam satu Malaysia

mOde: badan rasa segar

Semalam ada calOn suami call..haha. tak la..ada sOrang kawan call, then kami berbOrak riang menceritakan perihal diri. ada satu part perbualan tu aku setuju..tapi 50% la. katanya:

"awak amek degree ker, master ker, tu semua sijil jer..kalau nak belajar betul2..masterkan diri belajar ilmu agama..bOleh la khatamkan membaca sekian..sekian.sekian.." (ayat lebih kurang la.haha)

persOalannya..atas dasar apakah statement demikian? beginilah..aku fikir alangkah elOknya jika mendapat peluang melanjut pelajaran setinggi mana yang kita mampu..ada banyak sebab selain dari akademik tinggi, gaji pOn akan tinggi. sistem belajar tidak terjumud dengan hanya mendapatkan sijil atau scrOll semata2.. tapi cOntent pelajaran/kursus yang dihayati itu jauh lebih penting. tak guna jugak ekau belajar tinggi2 tapi tak paham apekebendanya yang ekau belaja. ada lagi. tak guna  jugak ekau belaja tinggi2 tapi akhlaq cam sxbrbjhudgusajxgqujswkql!! <<-- tak terluah dengan kata2



sO, bagi aku lah.. pendidikan sebenarnya sesuatu yang penting untuk keperluan individu..macam mana Otak nak maju kalau kita tidak persiapkan diri untuk menimba ilmu yang sejajar dengan perkembangan dan keperluan sekeliling.. mungkin jugak cara manusia berfikir mengikut level latar belakang pendidikannya plus pengalaman hidup dan persekitarannya. setuju tak?? jadi..apalah salahnya kalau kita merebut peluang menggapai tahap pendidikan yang paling tinggi mengikut kemampuan..dunia sekarang memerlukan individu bermOdal insan plus berinOvasi, kreatif, cemerlang dan istilah2 yang seumpamanya. jangan jadikan ianya tidak berguna..tapi ilmu agama usah dipertikaikan..sememangnya wajib dimantapkan! betul jugak kata kawa aku yang kat atas tu..kalau nak belajar tak semestinya dengan mendapatkan sijil master atau PHD.. banyakkan membaca untuk menambah pengetahuan agama dan perbaiki diri pOn satu methOd belajar untuk kehidupan yang lebih baik juga.. pegi kelas belajar mengaji ker, kuliyyah agama ker..belajar juga.

eden tak nafikan mungkin ada banyak kekangan untuk menyambung pelajaran..sebab eden pOn sedang merasai banyak kekangan dalam situasi yang sama jugak.heh. tapi sekurang kurangnya kita berusaha untuk keluar dari segala masalah kekangan bagai..supaya hidup ni tidak lah sia2 hanya berblOgging sahaja..(merujuk kepada diri sendiri)  kalau betul nak belajar..bila dah kawen beranak pinak nanti pOn boleh sambung..kan kOdok kan..haha. :p

Ada lecturer aku pesan.."if yOu nak further study..yOu kena ada kemampuan dalam dua perkara ni: yang pertama adalah mampu belajar dan yang kedua adalah mampu membiayai pelajaran.."

betul lah tu kOt..kalau ada duit berlambak tapi tak ada nafsu nak belaja lagi, tak guna jugak. dan kalau ada semangat membuak2 tapi tak dapat schOlarship..bOleh patah semangat nanti..terkandas pulak..kesian..nak self sponsOred kalau anak Orang ber'wang' tu  tak apa lahh...



apa pOn semuanya berbalik kepada individu..untuk ape, untuk siapa dan kerana apa, kerana siapa menyambung belajar.yang penting belajar ape pOn Lillahi Ta'ala.. tanamkan jiwa belajar sepanjang hayat.tak kesah la belajar apa pOn. semOga ianya bermanfaat dan seiring dunyawi dan ukhrawi...buat rakan2 seperjuangan yang akan atau sedang menyambung master, aku dOakan kejayaan kalian..dOakan untuk kejayaan dan kebahagiaan aku jugak.sekian. (^_^)"




pssssttt..jeles tengOk kawan2 sebuk study untuk master >.<"


asyik suka makan sejak dua menjak ni,haihh~ stress kot..haha
daaa~

Ranking: 5

{ 10 Comments... read them below or add one }

laGenDA KodOk HijAU said...

bukan ke awak nak jadi surirumah tangga. so tunggu abg masuk meminang k


December 28, 2010 at 2:21 PM
Unknown said...

amboi2 encik kodok...melamar nampak....lalalala~~

pai:

buat yg terbaik utk diri pai!niat baik,pasti hasilnya baik...rncgn baik,pasti Allah akan tuntun pai kpd jalan2 yg mudah dan tersusun...

apa pun yg pai buat,kak tini sokong dari kejauhan...;)


December 28, 2010 at 2:25 PM
Botak said...

blajar tinggi² tak gune gak., kalo takde kemahiran.,
zaman skrg ni susah nak hidup kalo takde kemahiran dan pengalaman..


December 29, 2010 at 10:26 AM
Anonymous said...

nice entry
btw dah folo u
folo me back ya
http://diarialeesya.blogspot.com


December 29, 2010 at 10:51 AM
[z@ck] said...

yup..setuju sangat2..kalau ilmu penuh didada tapi akhlak out, tak guna juga =)


December 29, 2010 at 12:26 PM
ong ong kedek kedek said...

Dulu gua nak sambung kat jordan, tapi duit tak de, jadi gua sambung kat Malaysia je... pikir2 balik ipta kat sini lagi bagus dari kat luar... ade pro dan kontra. Pejam celik dah nak abis degree gua... tapi skang ni kalo nak sambung master pon dah mudah coz bantuan dah banyak dari pelbagai pihak :)


December 29, 2010 at 2:21 PM
Nur Mudrikah said...

setuju, blajar kalo stinggi mana pun tapi kalo tak paham xd maknanya..

based on experienced, kalo kita enjoy blaja sumting tu, tak kira la exam utk sbjek tu kita lulus or fail, kite tetap bpuas hati. exam juz teori je..


December 29, 2010 at 3:28 PM
Cikgu Jaja™ said...

@kodok
hurm..yelah kodok...haha

@kak tinie
kodok mmg mcm tu kak..jgn di layan..haha

btw, syukran 'alan nashihah :) syg kau kak :)

@bOtak
betul2. mmg kemahiran pOn penting..lupa i nk highlight :) anyway tq~ :)

@aleesya
tq dear~ follow u back :)

@zack
ha a..btul tu. tq~ :)

@republik n9
wah yeke..taniah dh grad..hee~ btw tq brO :)

@nur mudrikah
pandai awk..same maksud dgn i..hehe.. tq dear :)


December 29, 2010 at 7:40 PM
M.I.A said...

hehehe... seimbangkan dunia dan akhirat... kalo ada master, phd ke benda pa2, kita boleh jadi pereka untuk umat islam... kita boleh cipta senjata utk pertahankan islam.. neway, bestnya kalau pakej cukup semua... sijil dunia dan akhirat yang bahgia..


December 29, 2010 at 8:50 PM
Hamizi Azizan said...

sukses2!.. jeng

http://contengcorner.blogspot.com/2010/12/bual-maya-mizi.html


December 29, 2010 at 11:28 PM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO