Cikgu, macam mane nak jadi baek??

on Thursday, July 8, 2010


Assalamualaikum dan salam satu malaysia..

Still, aku masih perlu belajar memahami segenap situasi di ruang kelas pendidikan khas.. banyak lagi yang belum aku explOre.. insyaAllah..akan aku cuba belajar sehabis baek! i will!! ceceyy.. ^.^ kOrang dOakan ea

semakin hari semakin sesak Otak ini.. as usual, 'cikgu' nie suka berlagak cOol~ eheh. sedang cuba belajar dan belajar dunia pendidikan khas.. so 'cikgu' ini bercita-cita untuk sentiasa mempamerkan usaha yang terbaek! walOpun sedikit,tapi efisyen.. itu cita-cita aku setakat ini. Oleh itu impian untuk menjadi permaisuri agOng, aku tolak sekejap ke tepi.ahahaha~

Okay! statement best harini daripada seOrang murid bernama muhamad khairul azmi. beliau seOrang hyperactive tahap minimum..tapi ganas sedikit.suka melompat2 dan bertumbuk dan mengusik kawan2. memang tak reti duduk diam. selalu kena tengking dengan cikgu2 laen. hurmm.. kalau mengajar dia nie semacam ada bOunce.. ilmu yang di ajar tu terpantul semula..tak sampai ke Otaknya.. kalau ditegur,ada sahaja jawapan dia. pandai menjawab! 

okay, semalam beliau telah berkata:

"cikgu, macam mana nak jadi baek???"

"errr..." seperti biasa aku terkesima dan berasa pelik.. kenapa laa budak2 nie suka refer kat aku sOklan sebegini rupa?? haihh. mungkin mereka belum pernah lagi melihat taring dan hamburan tahap dewa 18 dari 'cikgu' berlagak cOol ini kot..hoho. tu yang tanya macam2! sebab apa aku cakap begini.. sebab..saban hari aku asyik mendengar leteran dari cikgu yang laen.. mereka asyik menengking dan menjerit.. kata mereka:

"faezah..budak2 nie tak makan saman kalau cakap lembut2..nanti dieOrang pijak kepala kita"

yeke?? 

Okay..we'll see.. aku pon warga baru..tidak bOleh terlalu cepat melatah dan menghukum keadaan..belajar dulu pelan2..kan?? am i right? ^.^

owh..masih belum habis perbualan aku bersama si azmi tadi..erm..then aku pOn cakap kt beliau..:


"azmi, macam mana kite nak jadi baik kalau asyik melawan cakap cikgu..macam mana kite nak jadi baek kalau asyik bertumbuk2..macam mana nak jadi baek kalau asyik nakal..lompat pagar, sepahkan buku2, buang sampah sepah2..azmi bOleh jadi baik kalau azmi selalu buat baek..tau??  "

ntah faham ntah tidak budak nie..tapi aku lega bila dia cuba untuk mendengar aku bercakap.. kalau die nak ikut nasihat aku, alhamdulillah la..tengOkla laa ape perubahan dia esOk.. we'll see!! 

 faezahannah 

psssstt.. tadi azmi mintak aku pOtongkan kuku dia..hoho~ perubahan apekah ini?? aku pula yang cOnfuse @_@

Ranking: 5

{ 6 Comments... read them below or add one }

kodok hijau the ghost writer said...

kisah budak haperactive. semua budak sama.. bukan kodok nak cakap apa tentang mengajar. kadangkala kita banyak merujuk pada buku buku barat, kenapa kita tak cuba mendidik anak anak mengikut cara rasulullah atau cara nabi ibrahim mendidik anak.

satu lagi.. kodok .. nak bagi petua apa kata seblom start mengajar doa bersama budak budak sekolah itu supaya lembut hati dan menjadi budak baik, insyallah allah akan mengambulkan doa itu setiap kali kita berdoa. sebab Allah suka umatnya selalu berdoa padaNYA. cubalah menjadi guru yang benar-benar ingin menjadi guru bukan jadi guru kerana nak kerja.


July 9, 2010 at 8:09 AM
Faezah Hannah Al Baj said...

terima kasih la kodok bg nasihat.. ni yg haku syg neh..



pssstt..mmg tiap2 kali aku msuk kelas mereka terus bace dOa.. aku rase nk tambah doa lg tok mereka la. boley ker?? hurmm


July 10, 2010 at 10:05 AM
ZihNuN FaTiN said...

pai,cuba ikut khalifah method...nk tau,sila la ziarah blog ini...hehehe

http://srialhafeez.blogspot.com

kena godek2 skit belog 2 sbb jrg diupdate...tukang updatenya kak tini...keh3


July 11, 2010 at 2:22 AM
Abd Karim MJ said...

Asalamualaikum cikgu ...

Saya bapa kepada kanak2 Autisme & Adhd - Anak No 1
Dan anak no 2 - Hyperactive ... mungkin kami boleh bertukar2 pendapat macam mana nak "memujuk" kanak kanak sebegini ! - Apa apa pon cikgu... Good Luck & semoga perjuangan Ikhlas cikgu di berkati ALLAH SWT... Amin...


July 11, 2010 at 3:05 PM
Abd Karim MJ said...

Asalamualaikum cikgu ...

Saya bapa kepada kanak2 Autisme & Adhd - Anak No 1
Dan anak no 2 - Hyperactive ... mungkin kami boleh bertukar2 pendapat macam mana nak "memujuk" kanak kanak sebegini ! - Apa apa pon cikgu... Good Luck & semoga perjuangan Ikhlas cikgu di berkati ALLAH SWT... Amin...


July 11, 2010 at 3:06 PM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO