Arah kiblat

on Saturday, July 17, 2010

Assalamualaikum dan salam satu M'sia

suatu ketika pada hari isnin 12 Julai '10,..terdengar cikgu2 kecOh bercerita mengenai arah kiblat yang baru. baru??? oke..aku terus pasang telinga..(kadang2 umpat mengumpat pOn terdengar juga.huhu)

kata mereka..hari jumaat 16 Julai 2010, matahari akan berada tepat di atas bumbung ka'abah pada pukul 5.28 petang waktu Malaysia. wOw. aku teruja. terus mendengar..

kata mereka lagi..mesti ready pegang pensel dan cari bayang2. wOw. aku sungguh teruja. kejar bayang2?? best nieh.cepat2 buat nOte dalam fOn.supaya aku tak lupa nak pOst entry pasal nieh nanti

tapi sayangnya..Oleh kerana kesempitan waktu..aku terlupa nak gOogle dan pOst entry..petang2 aku mengajar tuisyen.malam2 pas isyak terOs tertidur. wuwuwu~ walOpun dah lepas.aku nak buat entry nie jugak!

Okey..i gOogle and google..then i fOund tis!

(credit to unit falak UDM)

hurm..mase neh..kalau kita menghadap ke arah matahari..secara autOmatiknya kita akan menghadap ke arah kiblat..wow

then masa ni la kite leh tentukan arah kiblat di mana2 saja kita berada. di sekOlah, di padang, di Ofis, di masjid. caranya senang jer.. menurut sumber tertentu, pacakkan kayu yang tegak, then tanda arah bayang2 kayu tersebut.. bayang2 yang kita lihat selari dengan matahari terbenam itulah arah kiblat yang sebenar..maka tak perlu la guna kOmpas. GPS atau alat canggih manggih yang laen! cara demikian sudah cukup. yeay!

abes

 faezahannah 



psssttt..ruginyer tak dapat kejar bayang2 masa tu!
Ranking: 5

{ 0 Comments... read them below or add one }

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO