Bukan cita citaku cikgu..

on Thursday, September 27, 2012

Bismillahirrahmanirrahim

Arwah abah jaja adalah seorang cikgu pencen

malah separuh dari adik beradik jaja juga adalah cikgu

sekarang, jaja seorang cikgu comey,erk :p

teringat jaman kecil kecil dulu.. abah paksa kami adik beradik belajar pandei pandei.. supaya besar nanti jadi cikgu.

ada yang ingkar. ada yang akur. ingkar sebab mereka ada wawasan sendiri.. akur bukan takut, tapi berserah sahajalah.. mudah mudahan di hujungnya ada berkat.. perhaps, berkat menjadi guru :)

jaja dulu verangan nak jadi seseorang yang duduk di atas kerusi empuk di dalam bank. pahtu kira duit tebal-tebal




kalau ikut abah berurusan di bank, jaja merengek mintak abah dukung supaya pandangan jaja dapat melepasi tembok kaunter yang tinggi. suka tengok!




apa yang ada dalam hati jaja:

"waaa..bestnya kira duit banyak banyak..nak jadi macam orang tu abahh..."

situasi lain, jaja suka ikut abah cucuk duit kat atm machine. best. hehe

haish. kecil kecil sudah gemar dgn duit. teruk..teruk.. :p

tapi tak semua benda yang kita nak, kita akan dapat.

abah jaja dulu garang.fullstop. so jaja kena masuk sekolah menengah agama. ternyata jaja kehilangan kawan kawan sekampung sepermainan.. tak ada geng.  but later got more friends..bukan susah si jaja nak buat kawan baru! hewhew

sedih

tapi, bab kira kira tetap haku ungguli. alhamdulillah, skor jer mathematics!

Jaja masih ingat, jaja selalu conteng conteng dinding papan di rumah lama kami. kapur tulis tabah jaja curi ambil. geram tengok kapur berkotak kotak. lagi laa berwarna warni. bertambah gerraamm...aku mesti curi ambil satu. yang pink! hehe

ya Allah..nakalnya budak pompuan seorang nie..

Photo: admin pon xperasan formula ni...dlu admin diajar formula gna  tangan untuk sifir 9..hehehe..
SYA~

Konon konon, jaja jadi cikgu, setiap lajur papan mesti ada tulisan kapur ala thai. habis selajur, contiang lagi selajur. di hadapan ada murid murid yang ntah siapa. kosong. cuma sempat jaja tompokkan kusyen, jaja susun bertingkat selang seli secara vertikal. biar seimbang. baru selesa audien menonton. jaja memang lebih lebih berimaginasi. alahai..buruk perangai haku.. 

:)

itu imbasan masa lampau..

sekarang jadi guru juga. bukan pegawai bank yang mengira duit :)

best je jadi cikgu pon..

kadang kadang kita tak jadi seorang yang kita impikan.. tapi kita menjadi seorang yang kita biasa amalkan sejak kecil. 

tak apa, dengan menjadi guru, jaja semakin belajar tentang hidup.. belajar untuk memperbaiki hidup.. sekurang kurangnya jaja tahu kalau abah sudah ke liang lahad jaja harus terus titipkan doa dan amalan yang baik..

suami juga seorang guru..semakin lama semakin banyak yang jaja perlu belajar. terima kasih suami atas tunjuk ajar.. :)


jumpa lagi,  assalamualaikum

Ranking: 5

{ 5 Comments... read them below or add one }

INTAN said...

cikgu jaja..

kite x lulus exam nk jadi cikgu..huhu


September 27, 2012 at 10:22 AM
ghost writer said...

one family, one teacher


September 28, 2012 at 1:41 AM
Cikgu Ma said...

aku memang nak jadi cikgu..penah nak tukar cita2 tp tak boleh..haha


September 28, 2012 at 8:49 PM
Ayie Abas said...

jadi cikgu laa best jaja...kerja mulia...

keje bank kena hati2 takut subahat dgn amalan riba...bahaya tu..


September 29, 2012 at 3:51 AM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO