CUEPACS mahu suruhanjaya khas semak semua gred

on Wednesday, March 28, 2012


بسم الله الرحمن الرحيم


Isu SBPA di mansuhkan tidak habes begitu jer..peranan depa(kerajaan) sangat penting untuk mengkaji semula keputusan yang diambil. since kita sebahagian rakyat yang makan gaji..tonton sajalah adegan dunia yang tak sudah-sudah sirinya.. komen jaja..jaja malas nak cakap banyak. nak tengok je dulu. then nilai dengan ilmu, bukan dengan pandangan sisi sebelah mata. tak apa..mungkin ada ending yang molek untuk kemaslahatan rakyat khususnya penjawat awam yang berhempas pulas bekerja.. (cakap macam ni sebab kesian tengok pembantu tadbir sekolah kerja bertimbun..huhu) ehh..jom2 baca berita sat :)


SHAH ALAM: Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mahu Suruhanjaya Khas yang ditubuhkan bagi mengkaji secara komprehensif dan holistik perkhidmatan awam Malaysia supaya turut menyemak semula gred perkhidmatan awam di semua peringkat. 


Presidennya, Datuk Omar Osman, berkata semakan itu perlu bagi memastikan penjawat awam yang berjumlah 1.4 juta di negara ini akan mendapat manfaat sewajarnya daripada perkhidmatan yang mereka sumbangkan.


Penubuhan suruhanjaya itu diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada perjumpaan khas penjawat awam di Putrajaya pada 8 Mac lalu dan semasa acara itu Najib turut mengumumkan pembatalan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam dan pelaksanaan semula Skim Saraan Malaysia (SSM) yang ditambah baik.


Sambil menyambut baik penubuhan suruhanjaya khas berkenaan, Omar berkata pihaknya sudah mengemukakan kertas kerja kepada kerajaan menerusi jawatankuasa bertindak yang diwujudkan CUEPACS sebelum ini untuk dibawa serta dibincangkan di peringkat suruhanjaya khas berkenaan. 


Omar berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri program Rapat 1Malaysia bersama Kesatuan Kakitangan Umum Universiti Teknologi Mara (KKUUiTM) di sini. 


Dalam pada itu, beliau juga mengingatkan agar seluruh penjawat awam di negara ini supaya tidak bersikap selesa dengan corak kerja yang diamalkan sebelum ini. 


Sebaliknya, katanya, semua penjawat awam perlu melakukan transformasi daripada segi sikap serta cara mereka bekerja supaya terus relevan dengan perkembangan serta cabaran semasa. 

"Ini kerana penjawat awam adalah satu elemen penting dalam negara ini yang menjadi tulang belakang dan tiang seri kepada kerajaan. 



"Sekarang ini, sektor awam sentiasa diberikan perhatian oleh kerajaan dari segi penambahbaikan gaji, perkhidmatan yang semuanya sudah ditepati perdana menteri. 


"Justeru, jika penjawat awam masih mempunyai daya pemikiran lama dan tidak melakukan transformasi, mereka akan ketinggalan," katanya. - BERNAMA

psssttt...bagi jaja..kualiti kerja pokoknya bergantung pada hati yang ikhlas..hati molek semua akan jadi molek..ye dak??? gaji beriban tapi habes kat sogo jer buat hape kan... :p hee...


Ranking: 5

{ 2 Comments... read them below or add one }

Ayie Abas said...

setuju dgn jaja.

kenaikan gaji kakitangn awam juga turut melibatkan kenaikan harga barangkan?


March 29, 2012 at 1:07 AM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO