Tolong respect azan~! !

on Monday, April 18, 2011

Salam and hye semua

Memiliki majmuk islam..negara Malaysia entitled as negara Islam. bermakna nilai2 islam telah diterapkan sedari dari kecil. surely living embraced with islam. dikandung kita Oleh ibu muslimah..lahirnya kita menjengah dunia, diazankan pula di telinga kanan..ditambah lagi iqamah ditelinga kiri.. terus diasuh kita dengan akhlaq.. memang tersemai islamic manners dalam setiap diri.(kalau jadi syaiton tu sebab kamu yang memilihnya) hidup pula dalam kalangan muslimin. ahh takkan tidak pernah mendengar azan?? jahil sangatkah kerana hidup di dalam kesibukan bandar.jarang2 azan didengar??? atau mungkin sudah biasa sangat mendengar lantas terlupa  menghOrmati azan atau mungkin sengaja mengabaikan panggilan agung itu. ahh sangat menjengkelkan

Azan panggilan yang unik.siapa yang tidak kenal apa itu azan meh cikgu sepuk! ok ok..mungkin cikgu terlalu emO+garang. sorry. let me come out with much soft spoken. sayang..u tak tahukah apa itu azan..then u shOuld go and get ur head knocked with hammer lah. :/ aparra 

hurm.sorry.im bit emOtional. come on lah. perkara kecil saja pOn. please do respect the call of azan.turn the music/any sOund off or else let it slower or mute. kejap jer pon, just in few minutes, its simply like that. kalo tengah tengOk tv tu, perlahankan sedikit..perdengarkan azan..one shOuld keep silent too. duduk diam2.. isnt nice? nampak laa prOper muslim as we belOng to islam itself. kalaupun azan tidak merdu, bukan hak kita untuk menilai. just be respect to azan. respOnd. jawab panggilan2 azan tu. pahala manyak beb. 

kalau lagu negaraku sedang dinyanyikan, bOleh plak demo dOk senyak berdiri, pahtu dok laa semangat menyanyi.. hurm. azan tu lebih dari patut untuk dihOrmati. ada manyak fadhilat2nya yang kita tak nampak. tahu tak kelak Allah permudah urusan sakaratul maut kita..

masih ingat lagi, masa kecik2..kalo saya sedang berbaring, dan azan berkumandang, mak saya sebuk suruh bangkit duduk. katanya: jangan baring~! ! nanti mayat kamu berat diangkat. hoh ok mak. ok mak. bangun sekarang jugak~! !

teringat juga satu kisah (saya tak ingat dengar kat mana) mengenai seOrang manusia yang dikelukan lidah dari menyebut kalam ALLAH semasa waktu nazaknya. sedih bukan?? tak mahu lah kelak terjadi sedemikian rupa. Allah..permudahkan urusan mati kami nanti. matikanlah kami dalam keadaan yang baik..jangan matikan kami dalam keadaan yang tidak baik~! ! ! may Allah guide us o the right path of islam..bestow upOn us with His blessingsssss~! !


pssstt..tabik spring dengan nOn-muslim yang lebih peka dengan the call of azan 
psstt..gOt many tongue of lang. la plak.sorry again ek. bila marah macam gini lah jadinya


Ranking: 5

{ 2 Comments... read them below or add one }

ghost said...

di kalangan saya terlalu ramai yang non-muslim.setiap petang ketika suasana sudah berubah maka akan dengar hilai tawa dan sound lagu2 yang dipasang dengan high volume.ada setengahnya yang berkaraoke..hebat dan meriah suasana petang untuk melepaskan stress...

tapi saat azan yg pertama terdengar,senyap sunyi persekitaran saya.tiada suara2 yang kedengaran.MUTE.azan memenuhi ruang.sampai ke telinga yang penuh rasa hormat.dan saat itu lebih meriah bila tapak2 kaki menuju ke surau menyambut salam dan perintah.

tidak dinafikan,azan itu suatu dilaungkan dengan kuat untuk diperdengarkan pada mereka yang memakai status muslim.bukan sekadar mendengar alunan dan harkat azan itu dilaungkan..azan juga bukan utk membuaikan tapi mengingatkan.

sapa yang mau mendisiplinkan para non muslim kalau bukan yang muslim.


April 20, 2011 at 8:53 PM
Fadzli Amir said...

Salam...betul tu, sepatutnya musim ni tunjukkan macamana nak hormat azan..kalau non muslim tu memang la tak heran, diorg bukan tau....Nak tau fenomena azan, dimana azan sebenarnya tidak pernah berhenti dilaungkan diseluruh dunia, contohnya masuk waktu zohor dimalaysia, 1.20ptg, di indonesia pula lewat sedikit....jadi diseluruh dunia, azan tak pernah berhenti...


April 21, 2011 at 11:34 AM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO