Solat Khusyuk #part 1

on Sunday, April 24, 2011



Salam and hye fellow readers


Solat itu tiang agama. everybody knows that. solat itu boleh jadi banyak celanya jika pelaku solat tidak betul betul mahu mengerjakan solat dengan sepenuh hati dan tidak menjaga qauli dan fe'linya. solat itu boleh juga menjadi tidak khusyuk. ya, Kadang kadang bila manusia leka dengan urusan dunia, dirasa sukar mahu khusyuk dalam sOlat..hati tidak sepenuhnya diletakkan sebagai hamba yang ingin merafak sembah   setiap kali berdiri tegak, Otak melilau ntah ke mana mana. mungkin sekejap memikirkan ehwal family. sekejap teringat assignment yang menimbun. sekejap terfikir pasal blog. sekejap teringat yang kereta belum dibasuh. tidak risaukah jika sebenarnya kita menjadi hamba yang lalai dalam sOlat..  Allah berfirman "Celakalah bagi orang yang lalai di dalam solat"



ada a few tips yang mahu dikOngsikan..jom amalkan tips solat khusyuk #part 1 iaitu sebelum kamu solat, kosongkan hati dari segala urusan yang tiada kaitan dengan solat. atau urusan-urusan yang boleh mengganggu sOlat. macam mana nak kawal, mainkan peranan otak dan jiwa kamu. sendiri yang control. biasanya orang yang suka ikut perasaan ada masalah ini. jadi, kawal lah perasaan. letakkan hati di mana sepatutnya ia diletakkan. 


plus, amalkan dOa berikut sebelum menyebut niat solat

رَبِّيْ أَعُوْذ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِيْن
 وأَعُوْذٌبِكَ رَبِّيْ أَنْ يَحْضُرُوْنَ 

setkan minda..solat didirikan Lillahi Ta'ala. fikirkan azab akibat lalai dalam solat. sOlatlah seperti kamu akan mati pada keesokan hari. jom ramai2 try tips yang satu ini. selamat beramal :)





psssstt..cikgu jiwa kacau >.<"

Ranking: 5

{ 2 Comments... read them below or add one }

ghost said...

aduh cikgu...masalahnya mau kosongkan hati itu juga terlalu sukar.

biar Tuhan yang tentukan.DIA lebih mengetahui.Tapi jangan sampai tinggalkan solat sudah lah...

dah dekat subuh...


April 25, 2011 at 5:53 AM
kindergartenlibrary said...

semua susah .tapi , kalau khusyuk , boleh ^^


April 25, 2011 at 12:37 PM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO