Budaya Temenggong~

on Saturday, January 29, 2011


Assalamualaikum dan salam satu Malaysia


mOde: semangat baru :)


Selama seminggu berkursus di IPG temenggong Ibrahim, ada beberapa perkara yang dapat aku manfaatkan.. permerhatian ini banyak menyedarkan mata hati yang kian sepi dari membudayakan cara hidup seOrang murabbi pendidik generasi alaf kini.. di luar sana, aku juga perhatikan trend hidup bersOsial di akhir zaman ini banyak yang tersimpang jauh.. selama kita hidup, kita selalu lupa akan nikmat yang hanya pinjaman sementara.. kita sering terlupa kepada sang pemilik nikmat! 

sangat tertarik tentang pengaplikasian budaya temenggOng.. sedang dalam kesibukan, selalu kita berjalan tegak mendada..tak sempat tOleh kiri dan kanan..segan menyapa sesama rakan.. kelat sahaja bibir tanpa secangkir senyuman. tapi lain persekitarannya di temenggong.. suasana ceria mengamit hati, menumpahkan senyuman kepada sesiapa sahaja tanpa mengira taraf,positiOn,warna kulit,umur dsb. even dgn pak guard dan makcik cleaner sekalipun senyuman sentiasa diukir.. bagusnya.. :)

tagline temenggong, "membudayakan tiga S" apa yang tiganya?? Senyum Salam Sapa. sangat bagus bukan?? i like. aku lihat semuanya begitu..dari pengarah maktab hingalah ke pakcik pemotOng pokok bunga, sikap tiga S antara mereka itu sentiasa wujud. secara tak langsung, ukhwah terasa semakin erat. hubungan sesama insan menjadi kuat. kesannya, hasil kerja sesama rakan sebengkel menjadi tip tOp dan mantap. teringat budaya yang sama ketika di uia dulu, "Smile and Salam" yang dapat membunuh gap antara kuliyyah/fakulti/course/class/positiOn.. well i fOund it was very great! pasai tu lah dengan lecturers pOn boleh jadi geng lepak2.. :)

then, ada juga aku perasan budaya menghOrmati tetamu.. disapanya tetamu, dipersilakan duduk, dilayan dengan ramah.. saya suka. takde la tetamu tu terpinga-pinga dan malu bile bertandang.. once dihOrmati, telah  membuatkan tetamu berasa selesa dan memberikan first impression yang baik.. kan bagus kalo kita dapat buat perkara yang sama tak kiralah di rumah atau di pejabat. 

ada lagi.. yang paling syOk sekali adalah budaya makan dengan dulang.. kOngsi makanan beramai2.. best2!! bukan lapar sangat pon. tapi bila satu dulang dikOngsi 7 dan 8 orang..duduk bersila dah tak rupa bersila, terhimpit2..jari tersentuh sesama rakan..berebut2..terasa nikmat makan..dah lama sangat tak makan dengan dulang..once dapat rasa, syOknya..sunnah nabi ni. dOuble pahala :) 



(cikgu baju oren tu memang suka makan dan paling excited nak makan.haha)

situasi yang lain, apa yang dapat diperhatikan.. ramai yang ingin rasa disayangi..tapi diri sendiri tidak mahu menyayangi Orang lain, sentiasa memasang hasad benci dan dendam, asyik tak berpuas hati. elOk ke macam tu??? ingin rasa diri dihOrmati, tapi diri sendiri tidak ingin menghOrmati orang lain.. kutuk mengutuk hina menghina..haihh~ fikir2lah.. macam mana hati nak tenang..nak bahagia.. ingat, kebahagiaan kita sebenarnya adalah bila kita dapat membahagiakan orang lain.. tawanya dia kita turut gembira..sedihnya dia kita ikut merasa..

kat bawah ni ada beberapa snaps sekadar berkOngsi pengalaman berkursus. ramai antara kami baru berkenalan cuma seminit dua. datang dari pelbagai negeri, berbicara dengan multiple slang bahasa, tapi lihatlah, kami akrab dan erat kerana cuba menyertai "budaya tiga S" :) sombong dan duduk diam tidak proaktif bukan cara kami.. 







(seriously, bila pakai cenggini beramai2 aku rasa cam budak sekolah.adehh~kahkah.)






psssssstttt..cikgu bersemangat baru (^_^)"



Ranking: 5

{ 7 Comments... read them below or add one }

Unknown said...

wah..
cm meriah jerk..
budaya IPGM KPI plak..
5S..
senyum
sapa
salam
santun

errrr.. yg ;g satu, lupa lah plak..huhhuh :)


January 30, 2011 at 12:24 AM
Artzlizan said...

bagus bagus...senyum sikit... :)


January 30, 2011 at 3:54 AM
Cikgu Jaja™ said...

@fiq
yay~ mmg meriah.. jom same2 jin semua S hehe

@princeduyong
ok..:)


January 30, 2011 at 10:23 AM
ong ong kedek kedek said...

cikgu baju oren exited nak makan?

hmmm paham3...


January 30, 2011 at 10:55 AM
Cikgu Jaja™ said...

@hasrul nizammm

gggrrrrr~~~ siku nak??


January 30, 2011 at 12:49 PM
ong ong kedek kedek said...

kalo bagi aku nasik yg dalam gambar tu ade gak pekdahnyer dari bagi siku... he3


January 30, 2011 at 7:26 PM
Unknown said...

Wah cikgu-cikgu! Hehe


January 31, 2011 at 10:17 PM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO