Dia Maha Adil!

on Wednesday, December 29, 2010


Assalamualaikum dan salam satu Malaysia


mOde: happy siket
 guru besO kata mural aku cute! :)



"Terik juga cuaca pagi ni. baru kul 11.." ngOmel aku sekejap.heh masa ni tengah syOk kaler pink kat Octopus yang aku try2 lukis..haha.ups.tergelak tanpa sebab. 

tetiba datang sOrang macek cleaner sekolah.

"waaahh..comelnya sotOng cikgu..banyak lagi ker nak buat nih?" tegur macek tu ramah

"Hehe..adalah siket lagi..kenapa,macek nak tolong ker..hehe"

"Aduh cikgu..acik baru jer habes setelkan 4tingkat kat blok belakang tu..ingat nak lepak2 dengan cikgu sekejap"

"Owh..sila2 macek. meh la duduk sini" aku bagi kerusi satu

"HadOi..sengal2 badan acik ni cikgu. gaji dapat siket"  keluh macek

macek itu menyambung lagi:

"Gaji acik ni 500 je cikgu. penat kerja. gaji cikgu berapa yer? "

aku diam sekejap..sedang cuba merangka-rangka ayat supaya tidak tersilap menyebut..

"Err...adalah siket macek..cukupla untuk saya sara diri dan cik lisa saya tu. akhir2 nie banyak pulak ragamnya..heh"

"uishh..siket2 pOn beriban juga kan cikgu..tak macam acik ni. gaji 500. pegi ecOnsave jer dah habes 100 lebih..anak2 nak naik sekOla lagi ni..hmm" keluhnya lagi

"Ermm.."  aku angguk2 kepala. senyum je la aku

aku diam lagi..camane aku nak menyenangkan cOnversation antara kami

"Macek, Tuhan tu Maha Adil..apa yang dia bagi tu sesuai jer untuk kita..takkannya Dia bagi beban kalau kita tak mampu..hee~" 

"Yelahhh.." 

kasihan macek tu..mudah-mudahan dipermudahkan urusannya, sentiasa ada rezeki untuknya. kalau eden YB, insyaAllah boleh juga eden hulur senOt dua..

*************



Aku masih teringat satu kesah yang arwah abah (alfatihah) pernah cerita pada aku dulu.. selalu jugak aku restOry kat geng2 lepak masa belaja dulu..haha. buat kawan2 yang terbaca entry nie, kOrang jangan bOsan okey.haha.aku tak peduli.nak cerita jugak! haha

Alkisahnyer..pada suatu petang, ada seOrang petani duduk berehat di bawah sebatang pOkok cermai. sambil ditOngkatnya kaki, dia melihat ke kiri dan ke kanan..ke depan dan ke belakang.. ke atas..terasa sejuk matanya memandang kawasan ladang..

"Nyaman sungguh ladang tembikai ni, udaranya pOn segar. serOnok aku melihat buah2 tembikai membesar sehat di atas batasnya" 

sambung petani tu lagi:

"Haku pelik lah. kenapa pOkok tembikai tu kecil tapi buahnya besar??? pOhon cermai yang haku duduk di bawahnya ini besar dan rendang tapi buah2nya pula kecil sahaja???  tak adil..tak adil "

tetiba...

"Tup!"  sebiji buah cermai jatuh tepat terkena hidung si petani

"Adeh!"  jerit si petani tu

di pegangnya buah cermai yang jatuh tadi..lantas dibelek2 dengan jari

"Nasib baik buah cermai yang jatuh. kalau buah tembikai yang jatuh tadi.... subhanallah.. Tuhan Sang Pencipta. sesunguhnya Allah maha adil.. setiap kejadian itu ada purpOsenya. Astaghfirullah.. astaghfirullah.. ampunkan aku ya Allah kerana berburuk sangka terhadap kejadianMu"

-end-






pssssttt....ekau fikirlah apa mOral cerita eden ni (^_^)"


Ranking: 5

{ 9 Comments... read them below or add one }

~CiK TiNieY~ said...

kalau tembikai yg jatuh terkena hidung die,maka bertambah2 penyek dan sakit lah idung si petani...hahaha


December 29, 2010 at 8:50 PM
Jeely jelly said...

saye faham saye faham... sentiase lah bersyukur dgn pemberiannye :)


December 29, 2010 at 9:29 PM
Fatin Hanna said...

Allah maha mengetahui setiap ape yg terjadi & dia tidak menjadikan sesuatu itu dgn sia2 kan? semua bersebab :)


December 30, 2010 at 10:14 AM
MamaFarhan said...

Allah swt lebih mengetahui yang baik dan buruk setiap kejadiannya.... moga dipermudahkan...


December 30, 2010 at 11:17 AM
REPUBLIK N9 said...

salam kenal,

Bile bace cerita mak cik tu, gua teringat kat mak ayah kat kampong... dulu gaji ayah gua 400 lebih je, anak 3 orang kat Universiti sampai gua penah makan hasil sedekah orang... tapi kalo kite bersyukur Allah bagi kesabaran, dari syukur dan sabar datang berkat, bile berkat yg sikit rasa banyak... mak cik tu gaji 500 bleh shoping ekonsave kire dasat lagi tu ha3...

bersyukur, jangan mengeluh kan kan kan :)


December 30, 2010 at 6:26 PM
MiZi said...

betul2

http://contengcorner.blogspot.com/2010/12/mizi-nak-jumpa-dia.html


December 30, 2010 at 10:00 PM
Faezah Hannah Al Baj said...

@cik tiniey
pandaaaaiiii..anak sapa la ni.haha :)

@jeely jelly
bagus2.Orang sekampung i mmg bagus2.haha :)

@fatin hanna
betul tu dik.. :)

@republikn9
salam kenal juga~
erm..sy suka kisah hidup awak..bagus untuk menjadi teladan.. :)

@mizi
betul saja anda ya~ :)


December 30, 2010 at 10:31 PM
MiZi said...

mizi nak ajak baca kisah sedih mizi...

http://contengcorner.blogspot.com/2010/12/sedih-yang-aku-redha.html


December 31, 2010 at 12:38 AM
Anonymous said...

jgn d pertikaikan hak Allah... suma 2 urusan nya.. rdha dan syukur apa yg ada. tq pae... bnyk ilmu yg aku pelajari kt blog ko ni.. :)


May 9, 2011 at 12:43 PM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO