Perbuatan yang sia-sia

on Sunday, September 5, 2010


Assalamualaikum dan salam satu Malaysia

Hye hye hye..ape khabar semua sahabat bloggers yang tersayang..tinggal beberapa hari lagi kita bakal meninggalkan ramadhan. 'aidilfitri pula yang akan menjelang..fOr sure ramei yang dah sebuk membuat persiapan kn? ingat pesan i, usah membazir. beli yang patOt je eh. 

Entry kali ini aku cedOk isinya dari belog femes asada ryutarO (credit to him: sila membuat kunjungan ye) aku cedOk bukan sebarang cedok. aku cedOk sebab contentnya yang bagus dan insyaAllah  bermanfaat untuk semua. in fact. aku banyak terkedu bila membacanya. siyes. okey. cekedOut~




Sufyan Ath-Thawri, seorang ulama hadith yang terkemuka, menyatakan bahawa ada sepuluh perkara yang termasuk dalam kategori sia-sia, iaitu:-

1.Lelaki atau wanita yang berdoa untuk dirinya sendiri, tetapi tidak memohon doa untuk ibubapanya dan kaum Muslimin.

2.Orang yang kerapkali membaca Al Quran, tetapi tidak membaca secara tertib sampai seratus ayat tiap-tiap hari. (
membaca dengan lintang pukang dan tidak berniat mahu perbaiki bacaan)

3.Lelaki yang masuk ke dalam masjid, kemudian ia keluar kembali dari masjid itu tanpa mengerjakan solat tahiyatul-masjid.

4.Orang yang melewati tanah perkuburan, tetapi tidak mengucapkan salam kepada penghuni-penghuni kubur dan tidak mendoakan keselamatan arwah-arwah mereka.

5.Lelaki yang masuk ke suatu kota pada hari Jumaat, kemudian ia keluar lagi dari kota itu tanpa mengerjakan shalat Jumaat berjemaah.

6.Lelaki atau wanita yang tinggal di suatu lingkungan dengan seorang ulama, tapi dia tidak mempergunakan kesempatan itu untuk menambah ilmu pengetahuan.

7.Dua orang lelaki yang bersahabat, tetapi mereka tidak saling menanyakan tentang keadaan masing-masing dan keluarganya.

8.Lelaki yang mengundang seseorang menjadi tetamunya, tetapi tidak diacuhkan dan tidak dilayani tetamunya itu.

9.Pemuda yang menjadikan zaman mudanya berlalu begitu saja tanpa memanfaatkan waktu yang berharga itu untuk menuntut ilmu dan meningkatkan budi pekerti.

10.Orang yang tidak menyedari tetangganya yang merintih lantaran kelaparan, sedang ia sendiri makan kekenyangan di dalam rumahnya.

hurm..amacam? ada terasa tak?? kalau tidak tu alhamdulillah lah kan..bagus..kalu terasa tu, ayuh kita sama2 perbaiki diri. 

 faezahannah 


pssssstt...jaga diri,hiasi peribadi, perbuatan sia2 dihindari 


nak raya dah, elOk kita bermaafan kan..okey dikesempatan ini i nak memohon ribuan kemaafan kepada semua atas segala ketelanjuran kata kata dan perbuatan..maaf zahir dan batin..daa~


Ranking: 5

{ 4 Comments... read them below or add one }

ASaDa RyutaRo said...

hoOo.. tQ.. sebar2kan..

sama-sama perbaiki diri.. kalau dah pernah terbuat, jangan buat lagi.. hee =)


September 5, 2010 at 5:50 AM
kodok hijau the ghost writer said...

sayang,., kodok minta maap kalau tersilap bahasa nyer sayang k selamat hari raya


September 6, 2010 at 12:04 PM
Faezah Hannah Al Baj said...

@asada
tq~ oke..jum same2 perbaiki diri


September 16, 2010 at 2:07 AM
Faezah Hannah Al Baj said...

@kodok
yer..samat hari raya jugak..xpyh dtg umh!hoho


September 16, 2010 at 2:08 AM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO