Mereka istimewa~

on Tuesday, August 3, 2010



Assalamualaikum dan salam satu Malaysia

mOde: sedikit penat+malas

tapi nak jugak pOst nieh. huhu~ in fact kerjaya sebagai seOrang cikgu nie telah banyak membuatkan aku sedar dari tidur lena yang panjang dibuai2 mimpi nikmat kesihatan dan keselesaan makan pakai. selama nie aku jarang2 terfikir akan kewujudan jenis manusia seperti anak2 muridku ini. but Once i had stepped on that special education class area, it was just like a mOving to the another world out of what i ever had thOught before, this was the moment where i land myself on such particular career with full of passiOn, spirit and hope. mereka memang perlukan kita~



Dulu, aku selalu berangan2.. akan berdirinya sebatang tubuh cOmel ini (errk..(-.-") ) di hadapan puluhan mata, dengan ekspresi muka yang matang dan mesra, aku merenung pOsisi kedudukan mereka..setiap kepala di hadapan aku perhatikan penuh makna..impikan merekalah bakal dOktor..lawyer, arkitek, engineer, mungkin juga bakal perdana menteri. ya, aku selalu berangan begitu. setelah bergema suara2 mereka memberi ucapan salam dan selamat sejahtera, lantas aku jawab dengan nada tegas dan best selayaknya seOrang guru menyahut salam. aku angguk-anggukkan kepala, sambil memegang sebatang kapur tules separa panjang, telah siap menules tarikh, hari dan tOpik yang akan diajar di papan hijau..yeuww..yeah, that was very fun when i had dreaming on who's myself after 10 years later.hoho~ 

(kelas paaaaaling sOpan setakat ini..mereka akan pOlite dan senyap jika dapat buat ape yang mereka nak buat )

tapi, biasalah..kenyataannya tidak seperti yang aku impikan..masuk2 bilik darjah je bisingnya masyaAllah.. aku nie macam tak wujud jer. bile aku bercakap, terasa seperti aku sedang bercakap dengan kerusi dan meja. bile suruh bace dOa, mase tu lah die nak baring2 atas meja, cekik2 leher kawan sebelah, tak sempat aku nak bukak mulut, mulut die lagi laju bercakap. mujur ade cikgu2 lain ade..bile menyinga baru mereka diam. tu pOn beberapa minit jer..pastu bising balik. haih..umur dh besar..tapi main lari2, macam pelik je aku tengOk. budak2 ni kalau dah besar, asal bOleh cari makan dengan buat kerja ape2 yang halal nanti pon dah cukup bagus! 

(sekadar hiasan: tengOk la hasil kerja mereka..terer jugak membentuk seekOr rabbit. aku pOn xreti..hee~)


Hadirnya aku untuk mengajar murid2 tidak nOrmal ini, in which they're having unhealthy mind, plus got unbalance emotiOn..basically aku kena fahami jiwa mereka, shOwing some care, love and guidence, paying some attention, sometimes they're enjoy themselves by playing a few games with me..so that they wOuldn't feel like there is a 'dragOn' in the class. yes, i am dOing that. but not so sure if i gOt myself in doing something crazy, let myself turning dOwn being an abnOrmal like them.hoho~ eh,ape aku merapu daa..


(errk..yang nie aku xsure haiwan apekah yang cuba dibentuk..hoho)

huh, the pOint is that, aku nak bagitahu yang aku punya anak2 murid tidak normal physically but theye're tOo kind in taking care of myself! bOleh kita bayangkan betapa murni hati mereka.. walau kurang IQ, mereka lebih memahami..kalau ade pakwe pOn x care macam neh..they were such have curiosity mOre than i've expected!

Mereka perasan akan sebarang perubahan yang berlaku..

Once, they have said:

"cikgu, kenapa muka cikgu pucat??bibir cikgu terkOpek kopek" 

"ha a..cikgu kenapa??" celah azmi dan iwan saat aku sedang sibuk mengangih agihkan lembaran kerja.

a few days later, adibah haziqah, anak muridku yang cOmel lagi tembam pipinya itu memang selalu aku geram nk cubit2 bagitahu "cikgu kenapa tadi masam-masam muka je?? sakit perOt??? kenapa datang sekOlah" sambil menepuk2 perutnya sendiri.

pernah satu hari aiman menegur aku "cikgu kalau pakai baju ni cikgu lawa, kalau baju macam semalam xlawa..cikgu pakai la hari2 baju ni"

shahirah pOn ade menegur.. "cikgu cakap laju sangat..saye xpaham..kalau pelan2 baru paham.."

sedang khusyuk bermain 'wOrd search', emira muncul dari belakang, "cikgu buat ape tu?? ohh..asyik main tu je. susah la..cikgu paham ke??emm cikgu ajarla saye main bende alah tu.."


ada juga yang berkata seperti berikut: 
"cikgu, semalam nampak cikgu bawak motOr lajuuuu..hehehhh..." telah syukri

errrr...

hurm..what else tO say..perihatinnya mereka akan diri ini..aku saaaaaaaaaaayang mereka! ya,sayang mereka.


 faezahannah 





psssstt..sudah mula mesra sesama kita..sayang semua!! =)

Ranking: 5

{ 2 Comments... read them below or add one }

nosembilanbelas said...

ni yang akak suka dengan budak kecik..cakap memang jujur..try budak nak abih sekolah...hampeh..
(hehehehe tetiba teringat, cekgu: lipstick cekgu color baru la)


August 5, 2010 at 3:31 PM
Cikgu Jaja™ said...

no19:

heheh~ saye pun sukeeee~


August 5, 2010 at 5:48 PM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO