kursus jenazah [part 2]

on Friday, June 25, 2010


Assalamualaikum...

hye hye hye..cOming back to cOntinue whut do we had discussed frOm the previOus entry..okay, kali nie i nak sambung ape ekk..ermmm (fikir2 sambil ketuk lappy..tap tap tap...)


ya, i nak share tOpik "sakit yang membawa kepada maut".. masih lagi di dalam bab satu.sure kamu semua nk tahu bagaimana agaknya rupa manusia yang sudah hampir kepada kematiannya.. pengalaman saya yang sudah kehilangan abah..saya tak tahu langsung yang abah saya nak 'pergi'..hinggalah di suatu malam selesai majlis tahlil utk ruh abah..baru saya perasan akan perubahan perubahan yang berlaku ke atas Allahyarham my belOved abah..

kalian bOleh cek kat diri sendiri atau sedara mara kamu..tanda2 Orang yang hampir meninggal dunia sepertimana yang i bagi di bawah nie:

  1. tapak kaki lurus/rata
  2. hindungnya tunduk
  3. sendi pergelangan tangannya renggang
  4. pelipisnya lekuk

and..tanda2 Orang yang sOleh ketika menghadapi sakaratil maut pula..

  1. berpeluh pada dahinya
  2. terbit air matanya
  3. kering kedua bibirnya
  4. berseri wajahnya..
Subhanallah..siapa yang tidak mahu menghadapi saat terakhirnya dengan husnul khatimah.. pengakhiran yang sebaik baiknya.. Oleh itu..antara usaha untuk kita yang masih hidup ini..amalkan lah berdOa selepas solat:

" ِاللَّهُمَّ اخْتِمْ لَنَا بِحُسْنِ الخَاتِمَةِ وَلاَ تَخْتِمْ عَلَيْنَا يا الله... بِسُوْءِ الخَاتِمَة "
ya Allah..matikanlah aku dengan kematian dengan cara yang baik..dan janganlah engkau mematikan aku dengan kematian dengan cara yang buruk..

*********************************
next is..apa yang perlu dilakukan oleh waris sekiranya berlaku kematian..maka menjadi tanggungjawab waris dan masyarakat setempat melakukan beberapa perkara penting..as we lived in Malaysia, there must be sOme procedures that need to be dOne kan..supaya semua urusan kematian lancar dilaksanakan..
  • Sunat di pejamkan matanya sambil membaca " ْبِسْمِ اللهِ وَعَلَى مِلَّةِ رَسُوْلِ الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم " 
  • Dianduhkan dagunya supaya tidak terbuka..sebab Orang yang sudah meninggal itu..segala rongga2 di badannya menjadi lOose..so, anduhkanlah supaya tiada benda asing dapat masuk kedalamnya..
  • Didakapkan keduaa tangannya seperti orang yang sedang sembahyang..
  • Diluruskan kedua belah kakinya..
  • Dibuka semua perhiasan..jam, gelang rantai, cincin..gigi palsu..hati2..pelan..buat dengan cermat k
  • menyapu minyaak di setiap sendi disenamkan supaya lembut dan mudah dimandikan nanti..
  • Bersihkan badan si mati daripada kotOran..lap dengan air bersih..ustazah bagitahu, sebaik2 nya dengan air suam yang bercampur dettOl..
  • Disalinkan dengan pakaian yang bersih..
  • diletakkan di tempat yang sesuai..seperti di atas katil, atau di atas tilam yang menghadap Qiblat..(kakinya menghadap ke arah Qiblat)
  • Meletakkan benda yang sederhana berat di atas perut si mayat..sebab ape tau? supaya tidak masuk angin..perut si mayat tidak kembung. bOleh la letak gunting kecik ke..pisau lipat ke..k?
  • Erm..lagi.. sudah tentulah dibacakan ayat2 alQuran..yassin, tahlil dan dOa kepada si mati.. (isk..sedih pulak tetiba..)
  • Ditutup dengan kain bersih..sesetengah Orang suke tutup dengan kain batik lepas kan..kalau tak ade kain lepas pun tak ape..
 faezahannah ♥ 


pssstt..sedih bila teringat akan waktu abah pergi meninggalkan kami..tenangnya abah..kami tahu, abah terus tenang di sana.. T__T



Ranking: 5

{ 3 Comments... read them below or add one }

Sayang Amirah said...

nice post ..
Al-fatihah untuk ayah awak ..


June 25, 2010 at 11:51 PM
Unknown said...

takpe pai...pai ank yg baik...doamu pasti sampai pada abahmu...

alfatihah utk arwah abah pai...


June 26, 2010 at 8:08 AM
faezah hannah albaj said...

sayang :
tq sayang.. =)

kak tini:
tq kak.. =)


June 26, 2010 at 12:09 PM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO