kursus jenazah [part 1]

on Friday, June 25, 2010



Assalamualaikum..

Last week saya jOin kursus pengurusan jenazah..bOsan2 duduk umah..then i follow my mom. kursus ini dianjurkan Oleh muslimat area umah di kampung saya. Dua orang ustazah  dari jabatan agama islam negeri Johor telah dijemput hadir untuk memberi ceramah yang terdiri daripada dua sessi kursus: iaitu sessi tutorial dan yang kedua sessi praktikal.



seterusnya..i berminat untuk berkOngsi dengan sahabat sekalian sebahagian ilmu yang sempat i catit dan ingat sepanjang menghadiri kursus tersebut..

pertama sekali, i nak tekankan di sini bahawasanya kematian itu satu kepastian..kau pegilah celah mane pOn nak bersembunyi..izrail tetap dapat menjejakimu atas kehendakNya.. seram tak bace statement nie??? T__T lagi satu,  izrail turun ke bumi menjenguk kita semua 70 kali setiap hari untuk mencabut nyawa..tinggal tunggu direct command je dari Tuhan sebagaimana yang sudah tertulis di luh mahfuz akan ajal yang bakal tiba di sekian sekian tarikh dan waktu..

okey let me briefly explain thrOugh the course..

ustazah hanipah memberitahu, ada 4 bab penting dalam menguruskan jenazah, iaitu:
  1. adab pesakit
  2. mentajhiz jenazah (memandikan jenazah)
  3. mengkafankan jenazah
  4. menyembahyangkan jenazah

next, i'll put up some essential pOints..yang mana mungkin antara kita kurang menitik beratkan mengenainya.

************************************************************

bab 1

sebelum tu, i nak bebel sikit ea.. okey setiap Orang tidak bOleh tidak lari daripada qada' dan qadar Allah SWT. antara ketentuan-Nya untuk hambanya adalah ujian sakit dan mati. itu sememangnya sudah pasti. as Allah SWT have said:

" َفَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لاَ يَسْتَئْخِرُوْنَ سَاعَةً وَلاَ يَسْتَقْدِمُوْن

yang bermaksud: 
"Apabila sampai tempOh ajal mereka, tiadalah mereka akan dapat meminta dikemudiankan walau sesaat pun dan tidak pula mereka akan dapat meminta didahulukan.." 


so that, everyOne from us should understand what things have to do as we belOng to Allah SWT.. hurm.. serious kan i. memang seriOus! sebab tu la menjadi orang yang sakit pun harus adab2nya.. okey, sepertimana yang i dengar dari ustazah tersebut, there are a few matters:

  • harus yakin bahawa sakit dan mati itu datang dari Allah..redha dan sabarlah dengan keduanya..kerana tiada yang lebih baik melainkan ianya sebagai penambah kepada kebaikan dalam hidup..percayalah!

  • sentiasa berbaik sangka kepada Allah SWT.. yakinlah bahawa dOsa2nya telah diampunkan.. supaya hati terus tenang menghadapi sakaratul maut.. 

  • tidak meninggalkan sOlat walau dalam keadaan ape sekalipun.. oleh itu menjadi tanggungjawab bagi orang yang sedang menjaga orang yang sakit, untuk membantu pesakit itu mengambil wudhuk serta menunaikan sOlat..again pasal sOlat, kalau pesakit tak boleh berdiri, dia boleh duduk,what if dia tak bOleh duduk?? erm..the dia boleh berbaring.. nak senang, sentiasa hadapkan pesakit ke arah Qiblat.. tak payah susah2 lagi angkat pesakit.. dan kalau xboleh gerak juga untuk bersOlat, si pesakit boleh menggunakan isyarat mata dan hati. subhanallah..lihatlah betapa Allah SWT maha pengasih memberi kemudahan kepada hambanya..

  • wajib bagi pesakit bertaubat dari segala dOsa2nya..yang mana ada mewarna kuku dan rambut tu..cepat2lah hilangkan..kenapa i tekankan 2 dOsa nie?? sebab untuk memberi peringatan yang lebih kepada wanita hari ini..juga bagi memudahkan urusan menguruskan jenazahnya kelak..

  • wajib juga bagi membayar segala hutang piutang..supaya tidak menyusahkan warisnya di kemudan haRi.. tapi..kalau tak sempat nak bayar..lebih mudah jika dihalalkan sahaja..apelah sangat harta dunia..bukan bOleh di bawa mati pun.. ^.^

  • wajib bagi pesakit untuk memulangkan harta yang diperOlehi secara zalim..contoh mudah..mengambil harta anak yatim..pulangkan..kasihan anak yatim yang dizalimi itu..

  • sunat berwasiat..bagi pesakit yang kaya raya lOaded bagai lagi berharta setinggi gunung everest..buatlah wasiat..supaya tidak direbut2 di kemudian hari..

  • sunat juga berusaha mendapatkan rawatan...supaya si pesakit tidak merasa hampeh dan tidak berguna lagi..sekurang2nya dapat menggembirakan hati si pesakit..

  • kemudian..sunat bagi pesakit untuk berdOa supaya cepat sembuh.. berdOalah seperti ini: "aku berlindung dengan keperkasaan Allah dan kekuasannya dari kejahatan penyakitku yang aku derita dan aku khuatiri"

  • hendaklah si pesakit menjauhi perkara yang bertentangan dengan aQidah.. usahlah berjumpa bomOh2 bagai..tiada faedahnya..menambahkan syaitan dan jin dalam badan lagi ade..

 faezahannah 

psssstt..bersediakah untuk menghadapi kematian?? tunggu next entry ya =)

Ranking: 5

{ 7 Comments... read them below or add one }

myQza said...

bestnya pengalaman tu!


June 25, 2010 at 1:27 PM
eelobor said...

terima kasih berkongsi info. aku sbnrnya pn dh lama mencari kursus sebegini di area KL. Bagi aku dah menjadi suatu kewajipan untuk menghadiri kursus sebegini.


June 25, 2010 at 1:40 PM
Dakjaat said...

menarik.. saya yg cina ni pun tau takut.. hahaa! :D takut dosa la.. aiyaakk!! =.=!!

harus yakin bahawa sakit dan mati itu datang dari Allah..redha dan sabarlah dengan keduanya..kerana tiada yang lebih baik melainkan ianya sebagai penambah kepada kebaikan dalam hidup..percayalah!

i like that... thankss... :)

http://dakjaat.com/blogsphere/ jom exchange link :)


June 25, 2010 at 2:04 PM
SheyPull said...

kursus jenazah nie bgus...:)


June 25, 2010 at 2:42 PM
Cikgu Jaja™ said...

si tedi:
best2. nnt g same2 nak? =)

eelobor:
gud. sure adeny sekitar kl..cube ushar2 lawan jakim atau terus ke pejabat agama


June 25, 2010 at 3:54 PM
Cikgu Jaja™ said...

dakjaat:
wah..really?? may gOd bless you. =)

epul:
mmg bagus..tapi kalau xponteng keje lg bagus.heheh =)


June 25, 2010 at 4:00 PM
Anonymous said...

nek, windu ang


June 25, 2010 at 4:01 PM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO