kakak, batal tak solat kite??

on Thursday, May 20, 2010






Salam..

yuuhuuu... ;> hurmm.. sure kOrang tertanya tanya kan.. kenapa saya bOh tajuk entry seperti di atas.. 

"kakak, batal tak solat kite???" tanya diyanah sambil berkerut kerut keningnya.

saya bertanyakan mengapa..(sebenarnya saye ade terhidu 'sOmething'. tapi saye buat2 tak tau jer..hehe) 

jawabnya:

"tadi kite sakit perut.. kite tahan..tahan.. kite terkentut lepas bagi salam yang first.." jawab diyanah tersipu sipu..

"ohh..heheh...." balas saye dan turut tersengeh.. kelaka la budak kecik nieh.. 

Diyanah najwa..budak pengawas perempuan yang cOmel darjah 5.. belajar mengaji di rumah saye.. mak saya yang memperkenalkannya dari alif baa taa.. sampailah dia dah khatam al Quran..dan sekarang masih lagi belajar mengenal hukum tajwid. biasanya dia solat zohOr di rumah saya.. tak sempat nak solat kat rumah sendiri. dua sessi persekolahan yang padat menjadikannya seOrang budak yang sibuk.. ambOih.. kalah PM! heheh. 

"yana..dengar akak cakap nie tau" kata saye. Diyanah angguk2..

"tak..sOlat yana tak batal..tapi makruh hukumnya. sebab yana memaksa diri dari menahan sesuatu yang mungkin bOleh mendatangkan mudarat. contOhnya yana tahan dari terkentut ke..rase nak buang air kecik ke..besar ke.. " kata saya dengan yakinnya. (saya teringat mase kecik2 dulu belajar subjek ibadat kat sekolah agama..skOr babe..huhu) saya sambung lagi:

"sOlat yana tadi sah tau..sebab yana sempat memberi salam pertama yang mana salam pertama nie adalah salam yang wajib. salam yang kedua pulak..sunat hukumnya.. yana tau kan sunat tu mcm mana..? "

Diyanah angguk2..tengok lantai.. saya tak habis cakap lagi, saya sambung:

"okey macam nie.. sepatutnya yana tak payah beri salam yang kedua pon tak ape.. "

Diyanah dongak sikit kepalanya merenung ke muka saya. hurm..saya membalas pandangan matanya dan ekspresi wajahnya yang ingin tahu. she just curious to knOw the fact..

"lainkali..cukup kalau yana beri salam yang pertama je.. lepas terkentut, tak payah beri salam yang kedua.. tau?"

"kenapa kakak??" uik, saye tanya dia, dia tanya saya balik

"erm..yana nak tahu tak.. kalau yana beri salam yang kedua jugak, padahal yana tahu yang yana tak perlu untuk beri salam yang kedua pun.. yana dikira mempersendakan sOlat yana tadi. tapi kalau yana tak tahu hukum yang akak ceritakan tadi..tidak mengapa.. Okey?? yana faham kan akak cakap nie?? "

"ohh.. faham. faham. tenkiu kakak.." 

"sama sama.." eh... I nie mcm ustazah pulak ek..ustazah rOck ade la..hohO~ 

hurm..bagus budak nie. senang nak diajar. masih kecil tapi perihatin dengan hukum sOlatnya. kite yang dewasa nie kadang2 tak terfikir pun solat kita diterima atau tidak. (peringatan untuk diri sendiri actually)

mujur saya belajar fikah solat nie mase kecik dulu.. a big thanks to my ustaz, ustaz syakib yang tak jemu mengajar kami dari sekecil2 perkara dalam fiqhus sOlat sehinggalah tahap di mana kami mampu memahamkan solat yang betul dan sempurna. a credit thanks to my belOved parents yang memang sentiasa menitik beratkan sOal sembahyang.. cume persOalannya di sini.. benar2 sempurnakah solat saya? tidak tergolong dikalangan orang yang lalaikah? khusyu'kah? jika fikiran sering menerawang jauh memikirkan hal yang tak pernah ada sudahnya..jika hati penuh dengan perasaan yang ntah hape2.. aduhh.. tepuk dada..tanyalah iman.

wallahua'alam

 faezahannah  

Ranking: 5

{ 5 Comments... read them below or add one }

akuvision said...

kita ingat kita tahu, rupanya byk lagi kita tak tahu. terima kasih kerana menulis entry mengenai hal ini


May 25, 2010 at 2:03 AM
chybee said...

terima kasih bagi info ni


May 25, 2010 at 5:47 AM
saye^^ said...

akuvision:
yup,sama2 kasih..

chybee:
sama2 kasih chybee


May 25, 2010 at 8:48 AM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO