Keutamaan membaca surah Al Mulk

on Thursday, January 31, 2013

Bismillah..

suami pernah menegur jaja, kalau menulis di blog tu hati hati..

maksudnya, mungkin jaja ada tersilap type atau post atau menyebarkan sesuatu tanpa mengetahui kesahihan yang sebenar benarnya

sebagai contoh, jaja tertarik dengan sesuatu hadith dan rasa elok sangat kalau dapat diabadikan di dalam blog lantas secara tak langsung dapat berkongsi informasi yang baik untuk pengunjung blog

macam best je kan type 'rasa elok'

in fact, suami pesan.. dalam bab hukum hakam nie, TIADA rasa rasa! kalau haram tetap haram. kalau wajib tetap wajib.

betul juga..

adeh. terkena sebijik

maaflah..jaja memang tak mahir bab agama.. niat di hati cuma ingin perbaiki diri..dan cara jaja adalah dengan berblog! tapi should be more cautious..betul betul hati hati..jangan main RASA RASA!

pesan suami lagi, hadith yang tidak sahih boleh beramal dengannya selagi ianya baik untuk diri sendiri. tapi dengan syarat, tidak menyebarkannya.

jaja angguk faham..

dia pesan lagi, kalau nak berkongsi hadith dalam blog, kena pastikan sanad perawi yang betul.

okay, intro comes to the end.

jaja ingin sekali berkongsi hadith ini. insyaAllah sahih


Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

سُورَةٌ مِنَ الْقُرْآنِ ثَلاَثُونَ آيَةً تَشْفَعُ لِصَاحِبِهَا حَتَّى يُغْفَرَ لَهُ {تَبَارَكَ الَّذِى بِيَدِهِ الْمُلْكُ}. وفي رواية: فأخرجته من النار و أدخلته الجنة »

Satu surat dalam al-Qur’an (yang terdiri dari) tiga puluh ayat (pada hari kiamat) akan memberi syafa’at (dengan izin Allah Ta’ala) bagi orang yang selalu membacanya (dengan merenungkan artinya) sehingga Allah mengampuni (dosa-dosa)nya, (yaitu surat al-Mulk): “Maha Suci Allah Yang di tangan-Nyalah segala kerajaan/kekuasaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu”. Dalam riwayat lain: “…sehingga dia dikeluarkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga

ini hadith kelebihan mengamalkan surah al Mulk jika membacanya continuously,  merenungi kandungannya dan menghayati ertinya.

beberapa kelebihan lain;

  • Nabi Muhammad SAW biasa membacanya sebelum tidur sebab keagungan maknanya.
  • Sebahagian dari ulama ahli tafsir menamakan surat ini dengan penjaga/pelindung dan penyelamat (dari azab kubur, akan tetapi penyataan ini disebutkan dalam hadits yang lemah. 
walaubagaimanapun, apa yang jaja tahu masa sekolah dulu, ustaz kata di akhirat kelak, selain Nabi SAW pemberi syafaat, Al Quran juga memberikan syafaat (dengan izin Allah) bagi orang yang membaca dan beramal dengannya. 

so, tak semestinya kena baca surah surah tertentu sahaja, bacalah Al Quran keseluruhannya kerana Al Quran itulah penyuluh hidup manusia. 


Allah hai...geghammmmnyaaa nak geget hidung tu

jaja highlight kan surah Al Mulk ni sebab..pengalaman jaja sendiri kalau baca surah Al Mulk sebelum tido, mesti masa tido tu rasa selamat, tak takut dan terjaga dengan mudah as i wish to wake up in time!


ya Allahhhh...gegham geghamm! ;p

jaja memang suka baca sebelum tido. sebab utama dulu masa sekolah, wajib hafaz surah ni.sebab yang lain jaja jenis penakut tau hohoh  oleh kerana dah biasa baca sebelum tido, lama lama jadi lah rutin. 

bila skip baca sebab leka dengan hal lain atau terlupa atau tertidur tanpa sengaja memang menggelabah laa bangun tidur kau jaja @__@ 


Ranking: 5

{ 2 Comments... read them below or add one }

EmpayarUtama said...

Suami saya pun erkkkk hahahahahahah aku ni lakilah happalaaaa.

Betul kata dia, kita ni bukan pakar, tak tau mungkin ada silap kat satu-satu entri tu tapi satu hari nanti ada pulak yang buat rujukan - berat tuuuuuu


February 2, 2013 at 3:40 PM
Unknown said...

salam jaja :)

hadis dlm entry di atas mmg popular...

baca surah al mulk kan nya lama mana pun kan..? :)


February 3, 2013 at 4:41 PM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO