Nampak tak???

on Wednesday, January 5, 2011


Bismillahirrahmanirrahim

Manusia dicipta dengan sebaik2 kejadian.. para malaikat mengkagumi ciptaanNya yang berakal.. syaiton laknatullah tidak sabar mahu memporak perandakan.. burung2 bersiul riang meraikan kelahiran.. pokok2 tertunduk angguk akur akan kesempurnaan.. sempurna anggotanya. terpacak comel hidungnya.. menyerlah kulitnya kemerah merahan.. gebu.. namun adakalanya manusia lahir dengan fizikal yang kurang sempurna.. ada yang tertempang tanpa di pinta.. ada yang terangkak kurang upaya.. ada yang tertangis hiba tidak ampuh bersuara.. ada yang kelam dunia nyata.. adehh.. i dah start touching. hurm.. tak penah pon depa meminta untuk dilahirkan begitu. semua kejadian hak Tuhan.. milik Tuhan. siapalah kita untuk memaki menghina depa.. ingat, Allah maha Mengetahui.. mengapa dan mengapa Dia menciptakannya bukanlah urusan kita. cuma sebagai sesama hamba di muka bumi yang semakin tua tak lama lagi nak kiamat ni lah kita harus jelas memahami, mengharmonikan perhubungan sesama insan dalam masa yang sama mengutuhkan hubungan dengan Sang Pencipta..

teeettttt..kan aku dah start membebel 

geram.ada plak segelintir manusia yang suka bergurau terlampau.. bicara sesedap rasa, tidak endah perasaan yang dikata.. hai manusia.. sedarlah. mereka sebahagian daripada kita. mereka tak meminta simpati..mereka tak meminta dikasihani.. pemilikan kad OKU tidak seistimewa yang kita sangka.. malah golongan ini terus terusan merendah diri.. kerana mereka tahu akan kehadiran diri yang akan dicemuh.. dihina. 

nampak tak??? meleret senyuman si kalsum tu yang sgt bermakna.. merintih hati keciknya bila di ejek..Mereka ada cita2.. ada harapan.. mengharapkan sinar yang gemilang di masa depan..



pandai ekau berenang yer.. kagum cikgu

engkau tahu apa yang mereka mahukan?? mereka hanya mahu diberikan peluang.. sokongan.. supaya hidup boleh terus diperjuangkan.. merasai apa yang engkau rasa.. menikmati keindahan hidup yang sama.. ekau tak nampak kah kebolehan yang mereka ada.. anak2 murid aku pandai berenang.. haku pon x reti..  kakadang mereka lebih rajin, lebih berseni, lebih advance dari orang biasa. malah ada lebih kreatif dari cikgu shida dari perak..sedaya upaya mereka mahu mencari tempat dalam masyarakat kita.. nampak tak?? habes tu kenapa perlu dicaci dikeji?? 

bertambah touching bila terbaca entry sedih mizi.. dia cuba untuk meluahkan segala rasa hatinya.. blogger oku yg jujur... nampak tak?? keinginannya untuk menempatkan diri dalam masyarakat.. to be treated as same as normal person.. just be faired lahh.. dia sama je macam kita.. dia sedih bila kawan2nya bergurau terlampau.. aku yang takde kena mengena jauh sekali hubungan sedarah dengan mizi pon boleh terasa.. kodok pon terasa kan kodok kan.. :p  kita ad telinga..dengarlah.. kita ada mata lihatlah.. apa ekau tak terfikirkah apa yang akan dia rasa?? m a s y a r a k a t . . . .

toksahlah dok mencemuh lagi.. cukup2 la. buang mentality (perkataan hot slot diskusi bersama nizam.hehe) yang pasif.. bina sokongan.. bina hubungan harmoni sesama kita.. supaya mereka tak terasa dipinggirkan. ingat. kita semua sama. datang dari punca yang sama..pulang juga kelak ke tempat yang sama..  :)


psssssttt... jangan ejek2 lagi ok? T__T

Ranking: 5

{ 7 Comments... read them below or add one }

REPUBLIK N9 said...

salam...

ade plak nama gua ye ha3...

anak buah gua autisme, gune kad OKU. tapi kat skolah die terbaik Maths. Kat rumah paling power komputer dari mak die, seorang guru maths dan sains. walaupon baru darjah 3...

Okey, sape2 yg normal, ade sape berani lawan? ha3...

Ade sape2 berani kutuk budak OKU? meh sini gua bagi hadiah kaki... he3


January 6, 2011 at 1:25 AM
Pencari Qurratuaini said...

selamat berjuang cikgu demi masa depan anak-anak bangsa....


January 6, 2011 at 1:46 AM
chegu abbas said...

buat terapi air ek untuk mereka tu...suka nya,...best kan..


January 6, 2011 at 7:22 AM
Fadzli Amir said...

Kekadang diorang lebih sempurna atau ada lebih kelebihan dari orang biasa...itulah indah dan sempurnanya ciptaan Allah...salam kenal cikgi...


January 6, 2011 at 2:00 PM
Hanis Azla said...

betullah, kdg tu kelebihan mereka mengatasi insan2 yg normal ini.. jd janganlah mereka dipersenda.. klu kita kenal erti sakit di hina.. mereka itu, dengan kekurangan yg ada tentunya lebihlah lagi terasanya..

nice entry.. sebak juga membacanya..


January 6, 2011 at 4:50 PM
Faezah Hannah Al Baj said...

@nizam
ekau mmg..main kaki jer eh.haha.
erm..syok laa ank buah awk. nk kenal bley? nk suh tgk2 kn labtop akak.. :p

@pencari qurratuaini
yer..tq~ :)

@chegu abbas
ha a..bwk g terapi air..syok2! :)

@fadzli amir
salam kenal too.. :)
mmg pon..dh kate anak istimewa..siyes depa mmmg istimewa..:)

@hanis azla
betui! tq awk~ tq sbb sehati sejiwa dgn i :)


January 7, 2011 at 12:10 PM
zailatul said...

mereke mnusia biasemcm kite yg nkkkn pnghormtan dan kperihatinan... jgn d jemuh jgn d caci.. krn suma itu adalah ciptaan Allah yg Esa.. brani kan org mhina ciptaan tuhan.. hairan btul... sblm 2 tgk dr adakh terlalu smpurna untuk hidup d muka bumi ni??? jauh sekali... :) tq pae.. suke sgt..


May 9, 2011 at 12:37 PM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO