Alahai cinta cyber

on Monday, June 21, 2010

               
Assalamualaikum semua..

Entry kali ini i nak membebel panjang sikit laa..nak kupas sedikit akan fenOmena cinta di alam maya..atau dengan kata lain "cinta cyber".wawawau..siape pernah ada pengalaman???sila angkat kaki. 



haih..ntah kenapa..sedang duduk melangu sOrang2 nie..tibe2 teringin nak tules pasal cinta cyber..sebab teringat zaman sekOlah dulu..early 2000th..lembaran jaring sesawang sedang hOt diperkatakan..semua Orang sibuk ke cyber cafe, hendak menikmati jaring sesawang itu.bukan nak buat hape pOn..chatting aje laa..hohoho~ betul tak??? dulu..seingat saye, MIRC yang paling glamOur..ada juga dengar2 ICQ..tapi rata2 ramai yang gembira menikmati MIRC..giler lahh..sekali dah start chatting kat laman MIRC tue..susah nak stOp.eheh. ketika berumur 14 taun, pusat tuisyen i masa tu bersebelahan dengan cyber cafe.. sO setiap kali nak pergi tuisyen, i akan spend 1 atau 2 jam sebelum atau selepas masuk kelas, dan minta abah anta n jemput i, 1 atau 2 jam lepas abes kelas..hehehe...then hanya akan skip dari singgah ke cyber cafe bila tak ada duet jer...huhu~

beberapa tahun akhir2 ini..muncul pula laman sesawang rangkaian sOsial seperti myspace, friendster..and recently..laman sOsial paling hOt sekali era ini ialah laman sOsial facebook dan twitter. hot..hOttttt...glamOur sungguh. we cant' avOid that it's much much wOrth by using such social netwOrks among peOple nOwadays... absOslutely, tidak dapat dinafikan, menggunakan ruang sembang atau laman sosial ini memang sangat menguntungkan.baik dari pihak pengguna atau penganjurnya.. 

bagi pengguna yang suka berkawan..si fulan tu bOleh mendapat raaaaamai lagi kawan baru serta memperbesarkan netwOrkingnya..dan dari kalangan yang berstatus bujang pula tidak melepaskan peluang untuk menjadikan laman2 yang i sebutkan diatas sebagai medium mencari jOdoh! Alhamdulillah..ada juga dikalangan kawan i yang telah selamat berkahwin selepas berkenalan dengan pasangannya di laman sOsial..mujur kahwin..yang tak jadi kahwin??yang kena tipu hidup2?? ape cer?? ish ish..kesian..[geleng2 kepala je laa..]


walaupun bercinta di alam maya mampu berakhir dengan perkahwinan..tapi tak semua kisah cinta begitu menjadi..ada kalanya situasi mangsa cinta cyber sangat berbahaya. fOr me, untuk menilai kejujuran dan ketelusan dalam internet, bukanlah sesuatu yang mudah..cuba bayangkan..kalau didepan mata pOn Orang sanggup menipu..apatah lagi di dunia maya..hanya text dan gambar penghubung bicara..kadang2 berweb-cam..ape ke hey nye tuh..

malah, setiap pengguna internet harus sedar..akan wujudnya penyangak dan dan penipu di situ! sure adenyer pihak2 yang tidak bertanggungjawab mahu mengebas duit mangsanya..atau mengambil kesempatan di atas kelemahan dan kebOdohan mangsa pelayar internet yang mudah mempercayai Orang lain yang punya agenda mazmumah. aduhh..lebih teruk lagi..si fulan mangsa cinta cyber menjadi mangsa gangguan sexual..dilarikan.ditipu!! please laaaaaahhhhh... kenapa mudah sangat cair..

namun, setiap perkara ada "pro-con"nya.. i was thingking if there had much mOre chOices by using kinda social networking as their medium to have a such "pre-meeting" sOlution fOr both guy and girl..that might be result then to fall in lOve by texting sOme lovey lovey wOrds..uhh.. mungkin lebih best bila dapat memilih jodoh secara rambang tentang latar belakang yang baik..eheh. dapat tengOk dulu, kalau2  boleh mencari jOdoh yang punya pekerjaan yang bagus..rupa paras yang elOk..hoho~ mungkin juga dengan berinternet..dapat menjimatkan wang belanja as cOmpared to have a date by hooking up and spending some moments Outside..ehehh... dan lagi satu mungkin kurang la malu tu kalau nak bOrak2 panjang membebel kat depan monitOr dengan pasangan cyber kan..kalau jumpa bertentang mata karang, jadi bisu pulak sebab segan sangat..hoohoooo.. ^.^"

hurm..dah penat i membebel..akhir kata..usahlah gadis2 di luar sana terjebak dengan masalah sOsial yang berpunca dari hubungan cinta alam maya atau istilahnya Cinta Cyber..biasanya..cinta cyber hanya cinta sementara..sebab semua Orang boleh berpura2..kalau betul jOdohnya..sure di fulan bOleh berkenalan dengan dengan  cara elOk dan berakhlaQ..datang jumpa parents dengan penuh hOrmat dan tatasusila..kata mahu menyunting bunga di taman..bukan senang2 je bOleh take fOr granted!! mentang2lah wanita dilahirkan lemah sifatnya..kau belasah je eh!! <<--- tengah marah nie ">_<"


 faezahannah

pssstt...kuat juga i membebel ek.. yeay!


Ranking: 5

{ 14 Comments... read them below or add one }

gooseberries said...

hee..penah kot zaman2 lu. tp main2 je la..
klakar bila ingat balik..naseb x kena pape.. =D


June 21, 2010 at 2:30 PM
myQza said...

zaman muda2 selalu


June 21, 2010 at 2:52 PM
Cikgu Jaja™ said...

gooseberries:
hehe..same laa kite..nasib baik xbuat yg bukan2.. =)

si tEdi:
yup..zaman dOlu2.. =)


June 21, 2010 at 5:08 PM
NK said...

haah la... ingat lagi mirc, channel kampungchat, mamakchat... hahahah

zaman2 budak sekolah ni..


tapi sebenarnya ade lg yang pakai mirc ni tau, hehe.

skrg ni dah macam2 social networking, smpai letih nk join, ish3


June 21, 2010 at 5:25 PM
Ḏαᾔṧα said...

never tried mirc..huhu...


June 21, 2010 at 6:25 PM
Cikgu Jaja™ said...

xpe faizu..xtry pon xpe.. =)


June 21, 2010 at 7:15 PM
rispena said...

aha...like diss =))


June 21, 2010 at 8:21 PM
faezah^^ said...

fitri rasyid:
tq~


June 21, 2010 at 9:30 PM
Aida said...

haha. zaman muda mudi dulu. ;p

aida pon macam tu gak.
since form 2, melekat kat cc semata - mata nak berchatting. kihkih.

time tu bukan main percaya habis kat kawan cyber ni.
nasib baik la jugak tak kena apa2.


June 21, 2010 at 11:05 PM
faezah^^ said...

aida:
heheh..samelaa kite..cume i kurang pecaya..hohO~


June 22, 2010 at 12:34 AM
Unknown said...

baru kenal internet bulan lepas. sila percaya ok!


June 23, 2010 at 12:29 AM
Cikgu Jaja™ said...

adik kuh:
aku baru kenal internet semalam.xoxo =p


June 24, 2010 at 9:21 PM
Anonymous said...

m3 als0 inv0lved!;P huhu~;) c00l ya!;) biiznillah~;)


June 25, 2010 at 11:01 PM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers
lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/eHUP
 
© Corat.Coret.Cikgu™ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO